Sunday, Mar 14, 2021

صفحه نخست » ناخرسندی ایران از اعلام نزدیک شدن جمهوری اسلامی به توانایی ساخت بمب اتمی

khatibi.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نزدیک شدن جمهوری اسلامی به توانایی ساخت بمب اتمی واکنش نشان داد.

خطیب‌زاده در یک نشست خبری گفت: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بیطرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.

پیشتر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یک رسانه ژاپنی گفته بود با افزایش میزان و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران، این کشور به توانایی لازم برای تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: زمان برگزاری این نشست هنوز نهایی نشده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

در پی تمایل آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات برجام با ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست در یک نشست غیر رسمی با حضور آمریکا برای گفتگو درباره برجام شرکت کند.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند در این زمینه گفت: «با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی جوزپ بورل مناسب نمی‌دانیم.»

همچنین خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. آمریکا از برجام خارج شده باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

آمریکا و ایران هنوز بر سر بازگشت به تعهدات برجام به توافق نرسیده‌اند و هر کدام بازگشت دیگری به برجام را به عنوان شرط مذاکرات مطرح کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy