Monday, Mar 22, 2021

صفحه نخست » اوجگیری جنگ واکسنی بریتانیا و اتحادیه اروپا

euro_032021.jpgتلاش بوریس جانسون برای جلوگیری از توقف صادرات واکسن کرونا به بریتانیا

هم‌زمان با ادامه تنش و اختلاف میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تامین واکسن کرونا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از آنها خواهد خواست مانع از توقف صادرات واکسن به بریتانیا شوند.

رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ مارس در نشستی مجازی درباره ممنوعیت صادرات واکسن استرازنکا به بریتانیا تصمیم‌گیری کنند.

آقای جانسون قصد دارد قبل از این جلسه با تمام رهبران اروپایی تماس بگیرد و از آنها بخواهد با هرگونه طرح مربوط به منع صادرات واکسن به بریتانیا مخالفت کنند.

رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید این اتحادیه می‌تواند مانع از فرستادن واکسن‌هایی به بریتانیا شود که در کشورهای اتحادیه اروپا تولید می‌شود.

بوریس جانسون گفته است که واکسیناسیون کرونا نیازمند "همکاری بین‌المللی" است.

آقای جانسون با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا و احتمال تاثیر آن بر بریتانیا گفت: "ما همگی با یک همه‌گیری روبرو هستیم، همه ما یک مشکل مشترک داریم."

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرده که اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا پیشتر به آقای جانسون گفته بود اتحادیه قصد ندارد صادرات واکسن را محدود کند.

هلن واتلی، از مقا‌م‌های ارشد بهداشت و رفاه اجتماعی بریتانیا، از اتحادیه اروپا خواست به تعهد خود پایبند باشد و درباره "ملی‌گرایی و سیاست حمایت از تولیدات داخلی" برای صادرات واکسن هشدار داد.

اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا گفته که بروکسل به دنبال منع صادرات واکسن نیست بلکه می‌خواهد شرکت‌های ساخت واکسن به تعهدات خود به کشورهای عضو اتحادیه عمل کنند.

هم‌زمان نتیجه آزمایش‌‌ واکسن آکسفورد-استرازنکا روی ۳۲ هزار داوطلب در آمریکا نشان داده که این واکسن ایمن و اثربخش است.

پیشتر چندین کشور اروپایی استفاده از این واکسن را به دلیل نگرانی از احتمال ارتباط آن با لخته شدن خون در بدن، متوقف کرده بودند. اما ناظران بهداشت در بریتانیا و اتحادیه اروپا تایید کردند که ارتباطی میان واکسن و لخته شدن خون ندیده‌اند.

رهبران اروپایی به دلیل کندی سرعت واکسیناسیون در این قاره مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

کمتر از ۱۲ درصد جمعیت اتحادیه اروپا تا کنون واکسن زده‌اند در حالی که این رقم در بریتانیا به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

اتحادیه اروپا با مشکلاتی در خط تولید واکسن‌های فایزر-بیوان‌تک، مدرنا و آکسفورد-استرازنکا روبرو شده است.

شرکت سوئدی بریتانیایی استرازنکا می‌‎گوید این واقعیت که اتحادیه اروپا بعد از بریتانیا با این شرکت قرارداد امضا کرده باعث بروز مشکل در تامین واکسن برای اتحادیه شده است.

55555.png



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy