Wednesday, Apr 7, 2021

صفحه نخست » روحانی: آمریکا توبه کرده و فصل تازۀ برجام آغاز شده است

Rouhani.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - به گفتۀ حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، با آغاز مذاکرات وین در مورد برجام "فصل جدید و تازه‌ای" شروع شده و اگر آمریکا جدیت و صداقت نشان دهد، می‌توان در مدت کوتاهی به نتیجه رسید. روز گذشته، نمایندۀ روسیه و همچنین مقامات آمریکایی، گفتگوهای وین را موفقیت‌آمیز و سازنده توصیف کردند.

روز چهارشنبه ۱۸ فروردین/۷ آوریل، حسن روحانی در جلسۀ هیِئت دولت گفت: "ما شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم. همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کرده‌اند. حالا با ترکیب‌های مختلف از جمله ترکیب ۱+۴ با حضور ایران، و ترکیب ۱+۴ با حضور آمریکا".

اما آنچه از نظر روحانی اهمیت دارد اینست که "همه به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه حلی بهتر از برجام وجود نخواهد داشت و این موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است".

چرا از موفقیت‌های دولت فیلم نمی‌سازید؟

روحانی سپس به تفصیل از کارنامۀ دولتش سخن گفت وخطاب به منتقدان چند بار تکرار کرد که "چرا در بارۀ این موفقیت‌ها فیلم درست نمی‌کنید؟ "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

به نظر می‌رسد کنایۀ روحانی متوجه سریال "گاندو" باشد که پخش آن از هفتۀ پیش متوقف شد. این مجموعه که پیرامون کشف جاسوسی‌های غربی‌ها ساخته شده، نقش مثبت را به عناصر اطلاعاتی‌ و عوامل سپاه می‌دهد و در مقابل، کل مذاکرات هسته‌ای را زیر سؤال می‌برد. اخیراً محمد جواد ظریف نیز این سریال را سراسر دروغ توصیف کرده بود. اما مجتبی امینی، تهیه‌کنندۀ سریال پاسخ داده است که "دروغ، وعده‌های آمریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریم‌ها بود. دروغ، وعدۀ رونق اقتصادی است که نتیجۀ آن کوچک شدن سفره مردم بوده است"...

ما آمریکا را شکستیم

حسن روحانی در ادامۀ ذکر کامیابی‌های دولتش گفت: "امروز آمریکا به صراحت می‌گوید که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دیگر جواب نمی‌دهد... این به معنای پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم"... به گفتۀ روحانی در زمان دونالد ترامپ، دولت آمریکا برای نخستین بار در مجامع بین‌المللی منزوی شد و حتی "یک کشور به درد بخور آمریکا را حمایت نکرد. این پیروزی بزرگی است، چرا آن را نمی‌گوییم؟ "

او افزود: "در زمان فشار آمریکا، ما آمریکا را شکستیم. چرا آمریکا متواضع شده و سر فرود آورده و با ما اینگونه سخن می‌گوید؟ این لحن آمریکا در برابر ملت ایران را چه کسی می‌توانست به وجود آورد؟ "

از نظر روحانی "بازگشت به تعهدات به معنای دینی ما همان توبه است. آمریکا آمده و می‌خواهد توبه کند و به برجام برگردد. حال اینکه چقدر راست می‌گوید، این را باید ببینیم".

شب گذشته، بعد از پایان یافتن نخستین روز مذاکرات وین،‌ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا از این روند استقبال کرد و گفت که واشنگتن این گفتگوها را "سازنده" ارزیابی کرده است.

تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه که در وین به سر می‌برد تأکید کرده است که ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا ندارد. او گفت: "ما حتی مذاکره غیرمستقیم هم با آمریکا نداریم. ما با ۱+۴ گفتگو می‌کنیم و آنها جداگانه با آمریکا صحبت می‌کنند... اینکه به چه شکل و شیوه‌ای صحبت می‌کنند، به ما ارتباطی ندارد".

در حالی که وساطت اصلی در این مذاکرات به عهدۀ اروپاییان است، عراقچی گفت: "ما این نقش را به اروپایی‌ها محول نکردیم. ما با ۱+۴ که روسیه و چین عضو آن هستند، در حال مذاکره هستیم. اینکه اروپایی‌ها می‌توانند آمریکا را مجاب کنند تا به برجام برگردد و تحریم‌ها را رفع کند، نمی‌دانم". عراقچی همچنین گفته است که ایران لغو "گام به گام" تحریم‌ها را نمی‌پذیرد و همه تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود.

خبرگزاری تسنیم نیز از قول "یک مقام ارشد ایرانی" می‌نویسد که ایران تقسیم‌بندی تحریم‌های آمریکا تحت عناوین "تحریم‌های برجامی و غیربرجامی" را نمی‌پذیرد و "تمام تحریم‌های آمریکا باید کاملا لغو شوند".

مذاکرات وین فعلاً تا پایان هفتۀ جاری برنامه‌ریزی شده. به احتمال زیاد، جلسات دیگری نیز برای هفته‌های آینده پیش‌بینی خواهد شد.

هرچند که نخستین روز مذاکرات "موفقیت‌آمیز" توصیف شده، اما هنوز برای حصول نتایج عملی زود است. تحریم‌ها همچنان برقرار است و ایران نیز غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را ادامه می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy