Saturday, Apr 10, 2021

صفحه نخست » نامه ۳۳۵ نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی به مقامات ایران: شما مسئول جان همکاران دربند ما و زندانیان سیاسی هستید

france10.jpgرادیو بین المللی فرانسه - امضاکنندگان این نامه، خطاب به مقامات قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران، نوشتند: «آزادی بیان و آزادی قلم جرم نیست، با توجه به اخبار موحشی که از شیوع بیماری کرونا در زندان اوین و ابتلای برخی از ھمکاران در بندمان به این بیماری منتشر شده است، مسئولیت تام و تمام حفظ جان و سلامتی آنها را بر عهده شما می‌دانیم».

امضاکنندگان این نامه با اشاره به شرایط «وخیم» کنونی، «به مرخصی فرستادن زندانیان سیاسی و عقیدتی، خصوصا نویسندگان دربند» را «کمترین اقدام» مقامات قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران، «در راستای صیانت از جان ارزشمند ھمکاران» خود برشمردند.

سیصدوسی و پنج نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی، در این نامه با اشاره به وضعیت بکتاش آبتین که به کووید مبتلا شده است، ضمن تاکید به «لزوم درمان وی در محیط خارج از زندان»، «از قوه قضائیه، دولت و سازمان زندان‌ها» خواستار «آزادی فوری یاران اهل قلم دربند، پیش از وقوع فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر شدند».

امضاکنندگان یادآور شدند: «ما نویسندگان، شاعران و اهالی مستقلِ قلم و فرهنگ، مصرانه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند هستیم».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این افراد ابراز امیدواری کردند که «تمامی دگراندیشان، فعالان فرهنگی مستقل و نویسندگان آزادی‌خواه، که جرمی جز باور راسخ به آزادی بیان و آزادی قلم ندارند، هر چه زودتر از حبس و بند ناروا رهایی یابند و به آغوش خانواده‌ها و دوستدارانشان باز گردند».

بکتاش آبتین، به همراه رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران،‌ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» از مهرماه ۱۳۹۹ برای اجراء احکام خود به زندان اوین منتقل شدند.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، روز دوشنبه ۱۶ فروردین، با انتشار یک پیام توئیتری، نسبت به وضعیت جسمانی بکتاش آبتین، در پی ابتلا به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد.

پیش از محمدرسول‌اف، منابع داخلی دیگری از شدت گرفتن علائم بیماری کووید در بکتاش آبتین و انتقال وی به بهداری زندان اوین گزارش داده بودند.

بر اساس این منابع، بکتاش آبتین، ابتدا روز ۱۳ فروردین با علائم ویروس کرونا به بهداری زندان منتقل شده اما تست پی‌سی‌آر وی منفی اعلام شده بود.

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، فعالان حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی هشدار داده و خواستار اعطاء مرخصی به آنان شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy