Sunday, Apr 11, 2021

صفحه نخست » وقوع حادثه جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز یک روز پس از راه‌اندازی

natanz_040821.jpgرادیو فردا - یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، دولت ایران تایید کرده است که «حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز» رخ داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بدون اشاره به جزییات این «حادثه» گفته است که «این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است».

او به خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گفته است که «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع رسانی می شود».

روز ۱۲ تیرماه سال ۹۹ نیز در تاسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد ولی مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکنون درباره علت آن انفجار توضیح دقیقی نداده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

انفجار تیرماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ شد و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می‌کند.

حکومت ایران شورای عالی امنیت ملی را مسئول انتشار گزارش مربوط به انفجار در این مرکز معرفی کرده است، ولی این شورا به دلیل آن چه «ملاحظات امنیتی» اعلام شد تاکنون گزارش دقیقی از علت بروز انفجار در این مرکز منتشر نکرده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره احتمال حمله هوایی یا سایبری به این مرکز منتشر شده بود، ولی حکومت ایران با رد این گزارش‌ها گفته است این حادثه «خرابکاری» بوده است.

در طول ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره احتمال دخالت اسرائيل در انفجار سال گذشته نطنز منتشر شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز آذر ماه پارسال با اشاره به انفجار در نطنز گفت که عوامل حادثه نطنز با اتفاقی که برای محسن فخری‌زاده افتاد یکی است و به نظر می‌رسد اسرائیل «در این قضایا نقش دارد».

محسن فخری‌زاده مهابادی که ملقب به پدر صنعت هسته‌ای ایران بود، در روز هفتم آذر ماه سال گذشته در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy