Monday, Apr 19, 2021

صفحه نخست » هدایت کوبا از دست خانواده کاسترو خارج شد

castr4o_041921.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

رئیس جمهوری کوبا، میگل دیاز-کنل، امروز دوشنبه نوزدهم آوریل در پایان هشتمین کنگرۀ حزب کمونیست کوبا که به مدت چهار روز پشت درهای بسته برگزار شد رسماً جانشین رائول کاسترو به عنوان دبیر اول حزب کمونیست کوبا شد. به این ترتیب، رائول کاسترو در سن ٨٩ سالگی کناره گیری خود را از عالیترین مقام قدرت آنهم پس از بیش از نیم قرن هدایت همزمان وزارت دفاع کوبا اعلام کرد.

برای اولین بار پس از سال ١٩٥٩ کوبا دیگر توسط یکی از دو برادر کاسترو هدایت نمی شود. میگل دیاز-کنل در حالی جانشین رائول کاسترو شده که کوبا علاوه بر قحطی با بحران ناشی از بیماری کرونا و همچنین بحران‌های اقتصادی و اجتماعی بی سابقه روبرو است.

برغم برخی اصلاحات اندک، اقتصاد کوبا به هم ریخته است. اکنون مدت‌هاست که کوبا از دلارهای نفتی ونزوئلا محروم است و تشدید تحریم‌های دونالد ترامپ و فساد و ناکارآمدی دستگاه دولتی، اقتصاد کوبا را زمینگیر ساخته است. در سال گذشته تولید ناخالص کوبا یازده درصد کاهش یافت که در سی سال گذشته بی سابقه بوده است.

از ژانویه گذشته و پس از یکدست شدن دو نظام پولی کوبا ارزش پول ملی این کشور ٢٤٠٠ درصد تنزل کرد که در نتیجۀ آن نرخ تورم تا ٥٠٠ درصد افزایش خواهد یافت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ناتوانی دولت از پرداخت پول محصولات کشاورزی به خالی شدن روستاها از سکنه منجر شده است. در شهرها، از هاوانا تا سانتیاگو، صف های خرید ارزاق در مقابل فروشگاه‌های خالی از مواد غذایی روز به روز طولانی تر می‌شوند و فروش نوبت خود در این صف‌ها به منبع درآمد محرومان ترین بخش‌های جامعه تبدیل شده است. در این حال، روزانه هزار نفر در کوبا به ویروس کرونا مبتلاء می شوند و همزمان شبکه های اجتماعی پس از گشایش نسبی در دسترسی به اینترنت توسط تلفن های همراه به کانون اعتراض ها و انتقادهای عمومی از دولت تبدیل شده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy