Tuesday, Apr 20, 2021

صفحه نخست » زنی که می‌خواهد جانشین آنگلا مرکل شود

Baerbock.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - جواد طالعی - آنالنا بربوک و روبرت هابک رهبران حزب سبزهای آلمان نیمروز دوشنبه ۱۹ آوریل در یک کنفرانس خبری نامزدی خانم آنالنا بربوک را برای هدایت مبارزات انتخاباتی حزب و مقام صدراعظمی در آلمان اعلام کردند. بربوک نخستین نامزد صدراعظمی حزب سبزها و جوان ترین نامزد این مقام در تاریخ آلمان فدرال است.

پیش تر رهبری دوگانه حزب سبزها اعلام کرده بود که تصمیم نهائی خود را برای معرفی نامزد جانشینی آنگلا مرکل تا نیمروز دوشنبه ۱۹ آوریل اعلام خواهد کرد. این نخستین بار است که حزب سبزها دست به چنین اقدامی می‌زند. تاکنون تنها اتحاد دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات با اتکا به میزان آرای مردم خود را در جایگاهی یافته‌اند که بتوانند برای ورود به کاخ صدراعظمی نامزدی معرفی کنند. تنها یکبار هم حزب دموکرات آزاد در این مسیر کوشیده، اما تنها هفت و نیم درصد آرای مردم را کسب کرده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از چهار دوره چهارساله رهبری دولت آلمان اعلام کرده است که در انتخابات امسال دیگر نامزد این مقام نخواهد شد. انتخابات برای گزینش بیش از ۷۰۰ نماینده مجلس و صدراعظم روز ۲۶ سپتامبر امسال برگزار می‌شود و حزبی که بیشترین آراء را کسب کرده باشد می‌تواند نامزد خود را به کاخ صدراعظمی بفرستد.

رقابت بربوک با دو سیاستمدار مرد

در انتخابات امسال، آنالنا بربوک (Annalena Baerbock) به عنوان تنها نامزد زن باید با دو سیاستمدار مرد پرنفوذ رقابت کند. حزب سوسیال دموکرات مدتی است اولاف شولتس وزیردارائی و قائم مقام فعلی آنگلا مرکل را به عنوان نامزد نهائی خود تعیین کرده است. آرمین لاشت رهبر حزب دموکرات مسیحی و مارکوس زودر رهبر حزب سوسیال مسیحی پس از هفته‌ها رایزنی مناقشه برانگیز، هنوز بر سر این که کدامیک نامزد مقام صدراعظمی شوند به نتیجه نرسیده‌اند. اما به هر حال یکی از آن‌ها رقیب اصلی نامزد حزب سبزها خواهد بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

آنالنا بربوگ نامزد ۴۰ سالۀ حزب سبزها در یکی از روستاهای نزدیک هانوفر آلمان به دنیا آمده است. او پس از تحصیل در رشته‌های علوم سیاسی و اقتصاد ملل در آلمان و لندن وارد فعالیت‌های مستقیم سیاسی در حزب سبزها شد. این سیاستمدار که دارای دو دختر است، در سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس سبزهای اروپا و رئیس این حزب در ایالت براندنبورگ برگزیده شد، در سال ۲۰۱۳ به مجلس فدرال آلمان راه یافت و از سال ۲۰۱۸ همراه با روبرت هابک رهبری دوگانه حزب سبزها را به عهده گرفت.

هنگام اعلام تصمیم در مورد نامزدی بربوک روبرت هابک درباره شانس حزب سبزها برای ورود به کاخ صدراعظمی گفت: "این نخستین بار است که ما با توجه به افزایش تعداد هواداران خود در جامعه آلمان نامزدی برای صدراعظمی معرفی می‌کنیم. من و بربوک، روزها و هفته‌ها در این مورد که نامزدی کدامیک از ما بهتر است گفت و گو کردیم. گفت و گوهائی که در بعضی لحظه‌ها هم دشوار بود، اما سرانجام به نتیجه‌ای رسیدیم که مورد رضایت هردوی ما هست".

وی افزود: "در حال حاضر ما به لحاظ تعداد آرا و بر پایه نظرسنجی‌ها فاصله چندانی با حزب حاکم نداریم. بنابراین تعیین نامزد صدراعظمی را مناسب شرایط ارزیابی می‌کنیم".

شانس سبزها چقدر است؟

سبزها با برخورداری از حدود ۲۰ درصد آرای مردم آلمان، از احزاب سوسیال دموکرات، لیبرال، چپ‌ها و آلترناتیو با فاصله زیاد پیشی گرفته و به اتحاد دموکرات مسیحی نزدیک شده‌اند. در این شرایط آن‌ها بدون تردید در انتخابات پیش رو نیز شانس موفقیت بالائی دارند، اما پیش بینی این که آیا می‌توانند نامزد خود را به کرسی صدراعظمی بنشانند آسان نیست.

ار یک سو، در شرایطی که دو حزب حاکم بر سر گزینش نامزد صدراعظمی درگیر تنشی طولانی شده‌اند، رفتار متین سبزها بر سر معرفی نامزد صدراعظمی شانس آن‌ها را در میان مردم بالا برده است و از طرف دیگر، موفقیت کم نظیر آنگلا مرکل در اداره ۱۶ ساله آلمان باعث شده است که اعتماد جامعه نسبت به سیاستمداران زن بیشتر از گذشته جلب شود. ولی این احتمال را نیز باید در نظر گرفت که نیروهای محافظه کار آلمان به نامزد حزب سبزها رای نخواهند داد، بلکه پشت یکی از نامزدهای مرد صف خواهند بست.

سبزها برای افزایش شانس خود به دو ترفند سیاسی هوشمندانه متوسل شده‌اند: اول نمایش یکپارچگی درونی که در شرایط فعلی برای افکار عمومی اهمیت زیادی دارد و دوم فرستادن یک سیاستمدار زن به صحنه انتخابات. با این همه، ضمن آن که حضور حزب سبزها در دولت ائتلافی آینده قابل پیش بینی است، روی این که این حزب به جایگاه تعیین صدراعظم و تشکیل دولت اینده هم برسد، آمیخته به تردید است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy