Wednesday, Apr 21, 2021

صفحه نخست » وزارت‌بهداشت: انتقال‌ فایزر به‌ایران ممکن‌نیست + فروش واکسن فایزر در بازار سیاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان

vaccine_042121.jpgرئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به خبری مبنی بر وجود محموله قاچاق فایزر گفت: زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی شصت تا هفتاد درجه سانتیگراد است و به این دلیل، امکان جابجایی آن بین کشورها وجود ندارد.

رویداد۲۴ - دکتر محمد رضا شانه ساز در واکنش به شایعه وجود محموله قاچاق فایزر اظهار داشت: زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی شصت تا هفتاد درجه سانتیگراد است و به این دلیل، امکان جابجایی آن بین کشور‌ها وجود ندارد. با فرض محال، اگر واکسن کنونی، فایزر باشد، در جابجایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید، بین کشور‌های متحد نیز چالش وجود دارد و با وجود پیش‌پرداخت مبالغ تامین واکسن کرونا، همچنان سهمیه‌ها تامین نشده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو به مزایای سامانه تیتک و امکان برچسب گذاری اشاره و تصریح کرد: همه محموله‌های واکسن که وارد کشور می‌شوند با برچسب گذاری کد خاصی روی آن الصاق می‌شود و در هنگام تزریق با کد ملی فرد، در سامانه تیتک تطبیق داده می‌شود که چه کسی، کدام ویال واکسن از کدام کشور را دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت به تمامی نظام‌های سلامت و سازمان‌های غذا و داروی دنیا اعلام کرده که به دلیل محدودیت‌های تولید واکسن، موارد تقلبی واکسن به شدت زیاد شده است زیرا، تقاضای دریافت و تلقیح واکسن افزایش یافته و تولید به میزانی که پاسخگوی نیاز‌های فوری همه مردم دنیا باشد، موجود نیست. به عبارت دیگر، در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است و این مسئله، بازاری را برای افراد سودجو فراهم کرده که واکسن‌های تقلبی را به عنوان واکسن اصلی با قیمت‌های بالا عرضه کنند.

فروش واکسن فایزر در بازار سیاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر قرار باشد بخش خصوصی از سهمیه اختصاص داده شده به کشور ما، واکسن کرونا را وارد کند و آن را نیز با دریافت هزینه و پول به مردم تزریق کنند، تخلف است، گفت: واکسن فایزر در بازار سیاه فروخته می‌شود!
محسن علیزاده در پاسخ به این سؤال که "آیا بخش خصوصی قابلیت واردات واکسن کرونا را دارد؟" اظهار کرد: ممکن است بخش خصوصی توانایی واردات واکسن کرونا را داشته باشد اما ما از مبادی رسمی که می‌توانیم واکسن کرونا را تهیه کنیم سهمیه مشخصی داریم؛ هند، روسیه، چین و ... هرکدام سهیمه‌ای را به ما اختصاص داده‌اند؛ اگر قرار است بخش خصوصی، واکسن کرونا وارد کند باید دولت برنامه‌ای را داشته باشد که این واردات جدا از سهمیه‌های اختصاص داده شده به کشور ما، انجام شود.

وی افزود: نباید شرایط به گونه‌ای شود که بخش خصوصی از کشورهای دیگر با قیمت گزاف واکسن کرونا را تهیه و وارد کند بلکه باید با گواهی رسمی وزارت بهداشت، واکسن را از تولیدکننده‌ها خریداری و وارد کشور کند. اگر قرار باشد بخش خصوصی از سهمیه اختصاص داده شده به کشور ما واکسن کرونا را وارد کند و آن را نیز با دریافت هزینه و پول به مردم تزریق کنند، تخلف است و ما به هیچ عنوان در مجلس شورای اسلامی موافق این مسئله نیستیم.

وی ادامه داد: الان واکسن کرونای فایزر که از سوی مقام معظم رهبری واردات آن به کشور منع شده بود؛ در برخی از خیابان‌ها و بازار سیاه دارو به قیمت 10 میلیون تومان در کشور به فروش می‌رسد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy