Thursday, Apr 29, 2021

صفحه نخست » نتیجه مذاکرات مقامات اسرائیلی با دولت بایدن

IS-US.jpg رادیو پیام اسرائیل - شماری از رسانه‌های اسرائیلی با استناد به منابع خبری خود در اورشلیم و واشنگتن ابراز نگرانی می‌کنند که گفتگوهای نمایندگان اسرائیل با مقامات ایالات متحده پیرامون مذاکرات برجامی با ایران و خطرات موشکی و پهپادی رژیم به نتیجه دلخواه نرسیده و بعید می‌نماید که گفتگوهای جاری بتواند تغییری در مواضع دولت پرزیدنت بایدن ایجاد کند.

برخی سیاستمداران اسرائیلی که مایل نیستند نامشان برده شود، می‌گویند که تصمیم گیرندگان امور ایران در واشنگتن کمابیش همانهایی هستند که در دولت پرزیدنت اوباما خدمت می‌کردند و ایجاد تغییر در دیدگاه‌های آنان بسیار دشوار است.

مقامات رسمی اسرائیل و ایالات متحده از انتشار جزئیات مذاکرات فی مابین خودداری می‌ورزند. ولی روز گذشته اعلام شد که در گفتگوهای دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل با مشاور امور امنیتی در کاخ سفید، طرفین درباره خطرات موشکی و پهپادی رژیم ایران به تفصیل گفتگو کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای خنثی کردن این خطرات، به اقدامات مشترک پرداخت.

مطالب بیشتر در رادیو پیام اسرائیل

در همان روز، ایالات متحده اعلام کرد که تصمیم گرفته بودجه کلانی را برای طراحی و ساخت دستگاه‌های ویژه‌ای اختصاص دهد که بتوانند پهپادها را نیز در حال پرواز رهگیری کرده و نابود سازند. رژیم ایران در ساخت پهپاد و همچنین موشک‌های نقطه زن پیشرفت بسیار کرده و باید برای مقابله با آن به چاره جویی پرداخت.

اسرائیل برای مقابله با خطرات موشکی رژیم ایران سه سامانه ضد موشکی متفاوت طراحی و تولید کرده که برای مقابله با موشک‌های دوربرد، میان برد و کوتاه برد می‌باشد. همه این سامانه‌ها با کمک مالی ایالات متحده، ولی منحصرا توسط مهندسین و مخترعین اسرائیلی ساخته شده است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت اخرونوت yedyot akharonot در یک ارزیابی مشروح درباره پیامد تماس‌ها و مذاکرات سیاسی بین اسرائیل و ایالات متحده نوشت که هنوز هیچ توافق اساسی در مورد سیاستی که باید در برابر رژیم ایران در پیش گرفته شود، به دست نیامده است و در مجموع، ایالات متحده بیشترین بخش از درخواست‌ها و پیشنهادهای اسرائیل را رد می‌کند.

اسرائیل از جمله خواستار گردیده که تحریم‌های گزنده، تا هنگامی که رژیم ایران بکلی از سیاست‌های تجاوزکارانه و همچنین ادامه برنامه‌های اتمی و موشکی دست بردارد، برچیده نشود. ولی اکنون ارزیابی می‌شود که دولت پرزیدنت بایدن سیاستی کاملا برعکس این خواسته در پیش گرفته است.

اسرائیل بر این باور است که با ادامه تحریم‌ها می‌توان رژیم کنونی را که در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته به زانو درآورد. ولی بعید نیست که دولت پرزیدنت بایدن می‌خواهد با اقداماتی عمر این حکومت را طولانی تر سازد و از فروپاشی آن جلوگیری کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy