Friday, Apr 30, 2021

صفحه نخست » لوموند: پیام روسیه به آمریکا درباره سرنوشت برجام

russia.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - میکائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پروندۀ اتمی ایران را به خوبی می‌شناسد در گفتگو با روزنامۀ لوموند از آمریکا خواست که پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران با این کشور بر سر احیای برجام به توافق برسد.

نمایندۀ روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که از مواضع آمریکا در مذاکرات جاری وین استقبال می‌کند. اما، با این موضع آمریکا موافق نیست که می‌گوید عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد و می‌تواند حتی تا پایان سال جاری میلادی برای رسیدن به توافق منتظر بماند. "

نمایندۀ روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس گفته است: "باید تا اواخر ماه ماه مه [یعنی حداکثر یک ماه دیگر] یعنی پیش از فعال شدن کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران با این کشور به توافق رسید حتی اگر هیچ ضمانت موفقیتی وجود نداشته باشد. " میکائیل اولیانوف افزوده است: "زمان به سرعت در حال سپری شدن است و اگر روند رسیدن به توافق با ایران به تأخیر بیفتد، رئیس جمهوری جدید این کشور ماه‌ها درگیر تشکیل کابینه و تعیین نمایندگان جدید برای انجام مذاکرات اتمی خواهد بود و اگر نتوانیم پیش تر به اهداف خود برسیم وضعیت تا پایان سال و حتی بعد از آن نیز به همین صورت باقی خواهد ماند."

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

به نوشتۀ لوموند روسیه که منظماً با چین دربارۀ پروندۀ اتمی ایران مشورت می‌کند از غنی سازی اورانیوم با غلظت شصت درصد توسط تهران ناخشنود است. میکائیل اولیانوف در این باره به لوموند گفته است که اعلام غنی سازی اورانیوم با غلظت شصت درصد آنهم درست هنگامی که وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، در تهران به سر می‌برد اقدامی "غیرمؤدبانه" از سوی تهران در قبال مسکو بود، هر چند نمایندۀ روسیه معتقد است که تصمیم تهران اقدامی نمادین در واکنش به عملیات خرابکارانه در تأسیسات نطنز بود."

لوموند تصریح می‌کند که از منظر روسیه پروندۀ اتمی ایران جزئی از آرایش سیاسی قدرت و اعمال نفوذ مسکو در منطقه است. نجات رژیم بشار اسد در سوریه و حضور نیروهای مزدور روسیه تحت عنوان گروه "واگنر" در لیبی از جمله نشانه‌های این آرایش قدرت است. خود میکائیل اولیانوف در گفتگو با لوموند با اشاره به آنچه "مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس" نامیده، گفته است که در این خصوص ارزیابی کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا نیز تغییر یافته و اینکه او امیدوار است پس از احیای برجام گفتگوهای چندجانبه دربارۀ امنیت منطقه و از جمله دربارۀ موشک‌های بالستیکی نیز آغاز شود.

میکائیل اولیانوف در جای دیگری از سخنانش تأکید کرده که آمریکا باید نخستین گام را برای احیای برجام به جلو بردارد، زیرا مسئولیت خروج از این توافق و پی‌آمدها و مشکلات ناشی از آن در درجۀ اول متوجۀ دولت آمریکا است. با این حال، نمایندۀ روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که تصمیم‌گیری در این خصوص برعهدۀ دو دولت ایران و آمریکا خواهد بود.

میکائیل اولیانوف که دیروز پنجشنبه ۲۹ آوریل با رابرت مالی، فرستادۀ ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کرد همچنین خواستار آزاد شدن دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج شد و گفت: "هیچ دلیلی ندارد که آمریکا دارایی‌های مسدود شدۀ ایران را در کره یا در ژاپن نگاه دارد." به گفتۀ نمایندۀ روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا برای اثبات حُسن نیت خود باید دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج را آزاد کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy