Tuesday, May 11, 2021

صفحه نخست » تاجر ایرانی-بریتانیایی در عراق ربوده و به سپاه تحویل داده شد

kidnapped_051121.jpgسید محمد خاتمی ملقب به «ابو وفا» برای گذراندن شب‌های قدر به کربلا رفته بود

العربیه - یک گروه شبه‌نظامی عراقی وابسته به ایران، یک تاجر و شهروند ایرانی-بریتانیایی به نام «سید محمد خاتمی» را در عراق ربوده و به سپاه پاسداران تحویل داد. خاتمی برای گذراندن شب‌های قدر به کربلا و نجف رفته بود.

بر اساس گزارش منابع خبری «العربیه»، محمد خاتمی ملقب به «ابو وفا» پس از ربوده شدن، شب گذشته 10 می 2021 به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحویل داده شد.
این شهروند دو تابعیتی از اعضای یک خانواده مذهبی سرشناس بود و پدرش از دوستان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده و در حوزه‌های علمینه نجف و قم به همراه او تحصیل کرد. خود او بعدها به جنبش آزادی‌بخش میهنی فلسطین پیوست. او قبل از انقلاب ایران، در عراق به دنیا آمد. پدر و برادرش محسن خاتمی، در آن زمان در نجف درس می‌خواندند.

ابو وفا پیش از انقلاب اسلامی، به همراه روح‌الله خمینی به ایران بازگشت. او بعدها در تاسیس سپاه پاسداران هم ایفای نقش کرد و معاون «عباس زمانی» ملقب به «ابوشریف» شد. پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهوری ایران، محمد خاتمی به همراه عباس زمانی سپاه پاسداران را ترک کرده و راهی سوریه و لبنان شد.

او در سال 1988 از مشارکت در انقلاب ایران ابراز پشیمانی کرد. حزب‌الله لبنان در سال 1988 او را ربوده و تحویل ایران داد، اما روح‌الله خمینی پس از پادرمیانی پدر محمد که از دوستان خمینی بود، دستور آزادی او را صادر کرد.
خاتمی پس از آن راهی بریتانیا شد و به همراه همسر و فرزندانش ساکن این کشور شده و به تجارت و فعالیت‌های اقتصادی روی آورد.

پس از سرنگوی رژیم صدام حسین در عراق، محمد خاتمی به این کشور رفت و سپس در یکی از کشورهای منطقه سکونت گزیده و به تجارت مشغول شد.

او دو سال پیش هم از سوی حزب‌الله عراق ربوده شد ولی حیدر العبادی، نخست‌وزیر وقت عراق حزب‌الله را تهدید به مجازات کرد و در پی این تهدید خاتمی آزاد شد.

نزدیکان خاتمی گفته‌اند که او به همراه دو دوستش ربود شد و یکی از دوستان او هم از عضو یک خانواده مذهبی سرشناس در عراق بود. این دو نفر آزاد شده ولی او به اطلاعات سپاه در عراق تحویل داده شد.

گفتنی است در پرونده‌ای مشابه، روح‌الله زم خبرنگار و فعال سیاسی مخالف، فرزند محمدعلی زم یکی از مقامات سابق جمهوری اسلامی، در سپتامبر 2019 توسط اطلاعات سپاه هنگامی که از فرانسه به عراق سفر کرده بود، ربوده و در دسامبر 2020 اعدام روح‌الله شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy