Saturday, May 1, 2021

صفحه نخست » نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف به خامنه‌ای

sharifStudents_050121.jpgرادیو زمانه - جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن سرکوب سیستماتیک علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه این دانشگاه توسط قوه قضاییه، از او خواستند ضمن جلوگیری از ترتیب اثر قانونی در خصوص اقاریر و مصاحبه‌های اخذ شده از این دو دانشجوی زندانی، از ادامه اقدامات خلاف قانون و بازداشت طولانی‌مدت بدون نظر دادگاه صالح جلوگیری به‌عمل آورد. متن این نامه سرگشاده در کانال تلگرام «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف» منتشر شده است. نویسندگان این نامه همچنین خواستار دسترسی علی یونسی و امیرحسین مرادی به وکیل انتخابی شده‌اند.

در طی یک‌سال اخیر منابع دانشجویی از بازداشت ده‌ها دانشجو خبر داده‌اند، بازداشت‌هایی که با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران کرونا انجام شده است. این فشارها اما در مورد دو دانشجو شکلی کم‌سابقه پیدا کرده تا جایی که دستگاه قضایی اتهام «افساد فی الارض» را به آنان بسته است: علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه شریف، به «افساد فی الارض» متهم شده‌اند. علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجو و از مدال‌آوران مسابقات جهانی المپیاد نجوم، ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. پس از گذشت بیش از یک‌سال، این دو دانشجو در مکان یاد شده به‌سر می‌برند.

در ادامه نامه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آمده است: «مصاحبه انتشاریافته یکی از هم‌بندهای آقای «علی یونسی» نیز دالّ بر فشار روحی و روانی و مجبورکردن وی به انجام مصاحبه تلویزیونی و اقرار به پذیرش عناوین اتهامی بوده‌است. هم‌چنین آثار صدمات فیزیکی در چشم و گوش وی مشهود بوده که به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ضابط قضائی، به‌درستی درمان نشده‌است.» روند قضایی برای رسیدگی به پرونده این دو دانشجوی بازداشتی از آغاز بازداشت شدیدا ناعادلانه بوده است به‌نحوی که ۲۶ روز پس از بازداشت این دو دانشجو، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۱۶ اردیبهشت سال گذشته ‌ آنها را به «داشتن ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» و «قصد اقدامات خرابکارانه در دوران کرونا» متهم کرد.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

همچنین در اسفندماه سال گذشته هم در ابلاغیه‌ای به وکلای این دو دانشجو اعلام شد که آنها به «افساد فی الارض» متهم شده‌اند، اتهامی که می‌تواند برای آنها صدور حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد. این دو زندانی سیاسی اما این اتهام‌ها را در طول یک سال گذشته با قاطعیت رد کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy