Friday, May 7, 2021

صفحه نخست » در تهران: نابودی کل اسرائیل با یک عملیات، در وین: جمع کردن بساط تهدیدات منطقه‌ای

keyhan.jpgکیهان لندن - شبکه «پرس‌تی‌وی» وابسته به جمهوری اسلامی گزارش داده در جریان مذاکرات برجام در وین اروپایی‌ها و آمریکا از تهران خواسته‌اند در ازای تعلیق موقت بخشی از تحریم‌ها مربوط به توافق اتمی، سانتریفیوژهای نسل جدید را از بین ببرد که البته به گزارش این شبکه مورد پذیرش قرار نگرفته است.

«پرس‌تی‌وی» ارزیابی کرده اصرار غربی‌ها ممکن است روند مذاکرات برجام را به شکست بکشاند.

فشارها بر جمهوری اسلامی در مورد ضرورت تعیین تکلیف برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای در حالی پشت درهای بسته در وین در جریان است که کمتر رسانه‌ای می‌شود و کسی از مفاد آنها با خبر نیست! با این حال از شواهدی که پیدا و پنهان منتشر می‌شوند اینگونه به نظر می‌رسد که در مرحله چهارم از مذاکرات برجام در پایتخت اتریش مسائل موشکی و منطقه‌ای روی میز قرار گرفته‌اند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» اگرچه نسبت به احیای برجام ابراز امیدواری کرده اما این را هم افزوده که جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل امنیتی و ابزارهای دفاعی خود هرگز مذاکره یا مصالحه نخواهد کرد.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

همزمان با از سر گرفتن مذاکرات برجام در وین و آغاز گفتگوی تیم عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و تیم رابرت مالی مسئول امور ایران وزارت خارجه آمریکا بطور غیرمستقیم و با واسطه اروپایی‌ها، اقدامات شبه‌نظامیان وفادار به رژیم ایران در منطقه نیز تشدید شد. اقداماتی که از یکسو بطور مداوم اسرائیل را تهدید می‌کند و از سوی دیگر منافع آمریکا در منطقه و تأسیسات نفتی و نظامی سعودی‌ها را هدف قرار می‌دهد.

محمد الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی یمن می‌گوید حسن ایرلو از فرماندهان پیشین سابق سپاه قدس و سفیر جمهوری اسلامی در صنعا در عمل به عنوان رهبر مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی عمل می‌کند و تهران از طریق او دستورهایش را به حوثی‌ها می‌رساند.

از زمان مستقر شدن دولت بایدن در ایالات متحده و سکونت وی در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ تا کنون حدود ۴۰ مرتبه پایگاه‌های آمریکایی در عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند و یا کاروان‌های نیروهای ائتلاف با حملات شبه‌نظامیان مواجه شده‌اند.

محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت «روز قدس» که مراسم حکومتی آن امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار می‌شود گفته است «انتفاضه‌ای از سنگ به موشک رسیده و آماده جمع کردن بساط اسرائیل است!» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به همین مناسبت در بیانیه‌ای اسرائیل را «غده سرطانی» خوانده و تهدید کرده شعله‌های مقاومت فلسطین خاموش نخواهد شد.

«روز قدس» آخرین جمعه ماه رمضان است که روح‌الله خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در نخستین رمضانِ پس از تأسیس رژیم کنونی آن را در تابستان ۱۳۵۸ برای مبارزه با کشور اسرائیل با هدف نابودی آن اعلام کرد و از آن زمان هر سال طی مراسم حکومتی و راهپیمایی پس از نماز جمعه برگزار می‌شود و در آنها شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر داده می‌شود و پرچم‌های دو کشور لگدکوب شده و آتش زده می‌شوند.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام سعادت نماینده پیشین ولی فقیه در سپاه قدس و مشاور اسماعیل قاآنی نیز می‌گوید: «آزادی قدس هدف بزرگ نیروی قدس سپاه است و حضور آنها در منطقه شرعی است.» حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مدعی شده «با یک عملیات می‌شود کل اسرائیل را نابود کرد!»

در این میان، گفته می‌شود چهارمین دور از مذاکرات وین شاید آخرین دور این مذاکرات نیز باشد. در ایران اما اختلاف بر سر اینکه باید تسلیم غربی‌ها شد یا نه و یا اگر بنا به عقب‌نشینی است کدام جریان مذاکرات را پیش ببرد و محور توافق باشد اختلافات و شکاف عمیق وجود دارد آنهم در حالی که برخی در حکومت به رفع تحریم‌ها امیدوارند و برخی دیگر اصلاً امیدی ندارند که از دولت بایدن هم آبی برای جمهوری اسلامی گرم شود.

مقامات اسرائیلی از مدت‌ها پیش به صراحت تهدید کردند در صورتی که احیای برجام موجودیت این کشور را به خطر اندازد از هر گزینه‌ای برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy