Friday, May 21, 2021

صفحه نخست » ظریف تلویحاً تائید کرد که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌ها را ندارد

zarif.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب در گفتگو با جوزپ بورل تاکید کرد که «تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی (دونالد) ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت (جو) بایدن قابل قبول نیست» و تغییر این رویکرد برای موفقیت گفت‌وگوها در وین لازم است. پیش از آن پرس‌ تی‌وی، با رد اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر داده بود که بگفتۀ منابع موثق «آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است».

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای وین، این مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.

پرس‌تی‌وی، بر اساس «اطلاعات موثق» ادامه داد که آمریکا قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام، به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی صد و بیست روزه و صد و هشتاد روزه اقدام کند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

بر اساس این گزارش، در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا، «ایران هیچ سود اقتصادی از برجام نخواهد برد» همچنین «آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل سه تا شش ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.»

پرس تی‌وی نوشت که اطلاعات این شبکه حاکی از آن است که «قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفاً بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین‌المللی موسوم به مکانیسم ماشه است و در صورت عدم لغو کامل و راستی‌آزمایی‌شده تحریم‌ها و صرفاً بازگشت آمریکا به برجام و برخورداری آن از مکانیسم ماشه، علاوه بر شرطی‌شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن انتظار تمدید موقت برخی تحریم‌ها، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را به ایران تحمیل کند.»

پرس‌تی‌وی تاکید کرد که اطلاعاتش «از منابع مختلف مورد اطمینان در وین و تهران کسب شده است و بسیاری از موارد آن مورد تصریح روشن مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است.»

این گزارش پرس تی وی پس از آن منتشر شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت اعلام کرد که میان ایران و آمریکا توافق اصلی بر سر برچیدن تحریم‌ها حاصل شده و گفتگوهای جاری وین بر سر موارد جزئی است که به زودی به نتیجه می‌رسند.

پیشتر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیات اعزامی به مذاکرات هسته‌ای وین از پوشش خبری مذاکرات توسط پرس تی وی، شبکه ماهواره‌ای انگلیسی زبان صدا و سیما، به شدت انتقاد کرده بود.

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گزارش پرس تی وی را غیرمستقیم تایید و تاکید کرد: «تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی (دونالد) ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت (جو) بایدن قابل قبول نیست. تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفت‌وگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس‌جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.»

ظریف این اظهارات را شامگاه پنج شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد و همراه با او آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین و پیشرفت‌های قابل توجه انجام شده همچنین موضوعات باقی‌مانده را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران «ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل و همکارانش در سرویس اقدام خارجی اتحادیه، از تداوم تروریسم اقتصادی آمریکا طی ۵ ماه گذشته و نقض ادامه‌دار تعهدات این کشور انتقاد کرد.»

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در محل گراند هتل وین پایان یافت.

پس از آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که گفتگوهای خود با جمهوری اسلامی ایران را برای تمدید توافق بدست آمده در ماه فورِیۀ گذشته دنبال می‌کند. این توافق که مدت اجرای آن فردا جمعه ۳۱ اردیبهشت به پایان می‌رسد به آژانس اجازه می‌دهد، به رغم کاهش تعهدات اتمی ایران، بر فعالیت‌های این کشور در این زمینه نظارت داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy