Friday, Jun 4, 2021

صفحه نخست » كوروش، باز تولد شراب ایرانی

کوروش نام شرابی بی نظیر که از تاک های بنام شیراز بدست می آید. شرابی میان تاریخ، هنر و شعر که شما را به دل ایران باستان : منشأ شراب می برد. انقلاب اسلامی ایران در 1979 بخشی از تاریخ این کشور از جمله کشت تاک برای تولید و مصرف شراب را پاک کرد. مسرور مکارمی، متخصص ارتودنسی در شهر برژراك ، متولد شیراز و عضو خانواده ای از اپوزیسیون، آرزو دارد با ایجاد اولین تولید شراب خود به نام "كوروش", شکوه شراب های ایرانی را احیا کند.

این شراب که در فرانسه, در سرزمین میزبانش تولید می شود ، به احترام کوروش بزرگ ، یکی از پادشاهان فراموش نشدنی ایران ، نامگذاری شده است و با توجه به نام انگور شیراز در نام لاتین آن "h" افزوده شده است.

این شراب در حال حاضر فقط برای پیش فروش از طریق ثبت نام در تارنمای اختصاصی خود (cyrhus-wine.com) در دسترس است. ۵۵۹ نخستین بطری های این اولین محصول ۲۰۱۹ به فروش میرسد با توجه به تاریخ تولد کوروش بزرگ متولد ۵۵۹ سال پیش از میلاد. این شراب ، ساخته شده از انگورهایی بنام شیراز که ۵ سال پیش کاشته شده اند، در یک خمره ۵۰۰ لیتری تخمیر می شود، بخشی از این شراب به طور نمادین به خمره ای مربوط به پیش از اسلام (قرن دوم) منتقل می شود.

11.jpg شراب کوروش ، شاهدی بر بیش از هفت هزار سال تاریخ شراب ایرانی قطعه سفالی حاوی شراب به قدمت 5400 سال قبل از میلاد مسیح که در کوههای زاگرس (ایران) یافت شده است ، گواهی می دهد که ایران یکی از کشورهای زادگاه شراب است.

12.jpg فراتر از شواهد علمی ، نوشته ها نشانگر آنند که در روزگار ایران باستان، در زمان کوروش بزرگ (بنیانگذار سلسله ایرانی هخامنشیان)، شراب به منزله پول مبادله ای بود، که به عنوان حقوق محسوب می شد, به عنوان پیشکش محسوب شده و نقش مرکزی در تمام مراسم داشته است. پادشاه ایرانیان، کوروش بزرگ, با خیرخواهی خود از پادشاهان دیگر متمایز است. به نظر می رسد که "استوانه کوروش"اساس اولین اعلامیه حقوق بشر است.

در درازای تاریخ, شراب جایی والا در فرهنگ ایرانی داشته است. گواه حافظ (قرن ۱۴)، شاعر برجسته ای که در بسیاری از شعرهای خود شراب ، مستی و عشق را ستایش می کند.

مسرور ،شاعر و علاقمند به مطالعه تاریخ در اوقات فراغت خود، با نامگذاری شراب خود به "کوروش" ادای احترامی به تاریخ غنی ایران باستان می کند. نمونه ای از استوانه کوروش، نماد قدرتمند این تمدن ، در سرداب شراب مسرور, جایگاه ویژه ای دارد, که شبانه روز بطری های شراب گرانبها را نگهبان است.

13.jpgشراب کوروش، فراتر از شراب: حرکتی در طرفداری

فراتر از ادای احترام به ایران باستان، تولید محدود این شراب, نماد حرکتی است در مقاومت. با انقلاب اسلامی، باغ انگور هزار ساله ریشه کن شد، نوشیدن شراب ممنوع و بخشی از تاریخ ایران در سرزمین مادری اش خاموش شد. مسرور می خواهد این شراب را به ابتکاری ستیزه جویانه تبدیل کند.

انگور را مانند فرهنگ می توان ریشه کن کرد، اما هیچ چیز نمیتواند مانع برآمدن آن در جایی دیگر شود. به لطف افراد پرشور و متعهدی مانند مسرور مکارمی است که تاریخ نویسی می تواند ادامه یابد.

14.jpgپنج سال پیش با همکاری Grégory Dubard گرگوری دوبارد در تاکستان دوبارد Vignobles Dubard شراب سازی در نزدیکی محل اقامت خود که با او دوستی برقرار کرده بود, کاشت تاک شیراز را انتخاب کرد. برای او مهم است که "تکه ای " از داستان زندگی خود را به سرزمین استثنایی در فرانسه بیاورد. آنجا که در طول قرن ها به لطف فناوری نسل های متوالی ساخته شده است. این شراب، را ما شیراز می نامیم (نام دیگری که به تاک سیرا داده ایم ), اشاره به شهر شیراز که مسرور در آنجا بدنیا آمده است, و از نظر تاریخی نیز پایتخت شراب امپراتوری پارس است.

شراب کوروش پروژه ایست که به آینده نظر دارد. مسرور این آرزو را دارد که مزرعه ای ایرانی در فرانسه برپا کند و شاید این خواب را در سر میپروراند که روزی تاکستانی در سرزمین کودکی خود ، در ایران ، احداث کرده تا دوباره شراب تولید کند. در حال حاضر، ، پروژه کوروش می خواهد هشتگ FiraChiraztoShiraz # را در شبکه های اجتماعی بالا بیاورد تا بتواند جامعه ای بین المللی از علاقه مندان به شراب ایران را گرد هم آورد.

15.jpgسخنی در مورد مسرور مکارمی و خانواده اش

مسرور متخصص ارتوپدی ارتودنسی ، و دانشجوی دکترای علوم عصب شناختی است, با مقالاتی در مجلات علمی متعدد ( تارنمای او مراجعه کنید ( makaremi-orthodontie.fr و در نشریاتی چون لوموند, پیرامون مطالب سیاسی. پدرش حسن، روانکاو، شاعر و هنرمند است (که آثارش در یونسکو به نمایش گذاشته شده است). فعال حقوق بشر و یکی از پژوهشگران سابق دانشگاه سوربن است. حسن در۱۹۸۸ همسر خود ، مادر مسرور را در تهران از دست داد , هر دو در اپوزیسیون بودند. برای تکمیل تصویر خانوادگی ، مسرور همچنین یک خواهر به نام شورا دارد. شورا انسان شناس و پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و سینماگری است که با بی بی سی همکاری می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy