Sunday, Jun 6, 2021

صفحه نخست » بیانیه بی‌سابقه سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک

farda5.jpgاحتمال بروز خشونت داخلی در اسرائیل

رادیو فردا - سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، شنبه با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه نسبت به وقوع خشونت داخلی و احتمال تکرار قتل در زمینه تحریکات سیاسی هشدار داده و از سوی دیگر، دولت آمریکا از اسرائیل خواسته است مانع از اقداماتی شود که ممکن است به تکرار خشونت‌های ماه گذشته میان اسرائیل و فلسطینیان بینجامد.

به نظر می‌رسد ائتلاف برپا شده از هشت حزب اسرائیلی برای تشکیل دولت و سلب قدرت از بنیامین نتانیاهو، به جای پایان دادن به بن‌بست سیاسی دو سال و نیمه این کشور، شرایط در این کشور را ظاهرا بحرانی‌تر نیز کرده است.

به گزارش هاآرتص، ناداو آرگامان، رییس شباک، سازمان امنیت داخلی، شامگاه شنبه، ۱۵ خرداد، در یک بیانیه نوشت که نشانه‌های جدی از احتمال بروز خشونت داخلی وجود دارد که این سازمان را بشدت نگران کرده است.

رییس شین‌بت تاکید کرده که ماهیت تهدیدهایی که از جمله در فضای مجازی در زمینه بحران سیاسی کشورش در جریان است، گفتمانی خشونت‌بار و تحریک‌آمیز است که ممکن است منجر به از دست رفتن جان انسان‌ها شود.

ناداو آرگامان در این بیانیه بی‌سابقه نوشته است که اظهارات سیاستمداران نیز به فضای تحریک و خشونت افزوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رییس شباک گفته است که برخی عوامل افراطی ممکن است این اظهارات را نوعی مجوز برای دست زدن به خشونت حتی از نوع وخیم آن تلقی کنند.

رییس سازمان امنیت داخلی اسرائیل جزییات بیشتری در مورد «شواهد و آگاهی‌های این سازمان» در این خصوص منتشر نکرده اما مفسران در رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که این سازمان نگران تکرار رویدادهایی مانند قتل اسحاق رابین، نخست وزیر دهه نود میلادی است که بدلیل صلح با سازمان آزادیبخش فلسطین بدست یک دانشجوی افراطی یهودی ترور شد.

شباک در زمینه این نگرانی‌ها، سطح تدابیر امنیتی برای نفتالی بنت، نخست وزیر آتی را از چند روز پیش افزایش داده و محافظت از برخی دیگر از سیاستمداران حامی ائتلاف سیاسی جدید را تقویت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، که در صورت روی کار آمدن دولت جدید از قدرت خلع می‌شود، ائتلاف تشکیل شده از سوی رهبران ۸ حزب را «خیانت» به کشور، ملت و حتی خیانت به ارتش اسرائیل نامیده و گفته که «تنها ایران و حماس از آن خشنود هستند».

راستگرایان بسیاری در روزهای اخیر در برابر خانه سیاستمداران احزاب طیف راست که به ائتلاف رقیب نتانیاهو پیوسته‌اند، تظاهرات کرده و آنها را به «خیانت» متهم می‌کنند.

در این میان، بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت موقت، که حزب او «آبی- سفید» بخشی از ائتلاف جدید نیز هست، شامگاه شنبه، ۱۵ خرداد اعلام کرد که از برگزاری قریب‌الوقوع یک راهپیمایی حامیان احزاب راست در اورشلیم بشدت نگران است.

آقای گانتز پس از برگزاری جلسه‌هایی برای بررسی احتمالات، خواهان لغو این برنامه شده است.

برخی دیگر از سیاستمداران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر راستگرایان بخواهند در اورشلیم راهمپیمایی کنند، باعث خشم دوباره فلسطینیان شده و روند رویدادهای خونین ماه گذشته که به جنگ میان اسرائیل و حماس منجر شد، تکرار شود.

شماری از نیروهای راستگرا گفته‌اند که راهپیمایی سنتی سالانه آنها در اورشلیم، ماه گذشته بدلیل تظاهرات خشونت‌بار فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس ناتمام مانده و مایل به تکرار آن هستند؛ آنها روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد را برای این اقدام درنظر گرفته‌اند.

به گزارش وای.نت، حزب «صهیونیست‌های دینی»، شورای یهودی‌نشین‌های «یهودا و شومرون» (کرانه باختری) و نهضت‌های جوانان یهودی اعلان برگزاری این راهپیمایی را داده‌‌اند.

پلیس اسرائیل هنوز با برگزاری این راهپیمایی موافقت نکرده است.

مفسران در برخی شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل مدعی هستند که سیاستمداران راستگرا که از تشکیل دولت ائتلافی جدید خشمگین هستند، در صدد ایجاد وضعیتی هستند که به بحران نظامی منجر شود تا دولت کنونی فعلا در مسند باقی بماند.

به گزارش وای.نت، دولت آمریکا نیز با ارسال پیام‌هایی برای دولت اسرائیل، از احتمال برگزاری راهپیمایی اسرائیلی‌ها در شهر اورشلیم ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، دولت جو بایدن تاکید کرده که باید از اقداماتی که به تکرار خشونت منجر شود، دوری کرد و به کوشش‌های میانجی‌گرانه‌ای که برای تثبیت آرامش در جریان است، فرصت موفقیت داد.

در این میان، یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس در سرزمین‌های فلسطینی، شامگاه شنبه در «هشدار» به اسرائیل، گفت که اگر جنگی دوباره درگیرد، به گونه‌ای خواهد بود که «شکل خاورمیانه تغییر خواهد کرد».

به گفته یحیی سنوار، «مقاومت» ثابت کرده که مسجدالاقصی حامیان و مدافعانی دارد که این حمایت برای آنها «هدف راهبردی است» و نقشه‌های اسرائیل را برای ضربه زدن به الاقصی «ناکام» می‌گذارد.

رییس داخلی حماس مدعی شده که این جنبش در جنگ ۱۲ روزه اخیر، تنها ۵۰ درصد از توانایی نظامی خود را علیه اسرائیل به کار گرفت.

شبکه الجزیره روز شنبه فیلم‌هایی از تونل‌ها و شبه نظامیان حماس را که از بمباران‌های سنگین در جنگ اخیر سالم مانده و کماکان فعال است، نشان داد. گزارشگر این شبکه همراه با شبه نظامیان حماس درون این تونل‌ها حرکت می‌کرد و تجهیزات نیمه سنگین این سازمان شامل راکت‌ها را نشان می‌داد.

جنگ ماه گذشته از سلسله تظاهرات و درگیری‌ها میان فلسطینیان با شماری از اسرائیلی‌ها بر سر مالکیت چند خانه در محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم آغاز شد که در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، به درگیری شدید با پلیس اسرائیل در «حرم شریف» منجر شد؛ حماس سه روز بعد تهدید کرد که اگر «شهرک‌نشین‌ها از شیخ جراح» بیرون نروند و نظامیان اسرائیلی از «حرم شریف» تخلیه نشوند، اسرائیل مسئول عواقب بعدی خواهد بود.

در جنگی که با شلیک راکت‌های حماس به سوی اورشلیم آغاز شد و با بمباران سنگین غزه از سوی نیروی هوایی اسرائیل ادامه یافت، صدها فلسطینی کشته و هزاران تن در غزه زخمی شدند و بخش بزرگی از غزه ویران شد. اسرائیل نیز متحمل ۱۲ کشته و خسارات سنگین شد و فرودگاه‌هایش برای چند روز بسته شدند.

آتش‌بس نانوشته روز ۳۱ اردیبهشت ظاهرا به آن بحران پایان داد. اما آتش‌بس به اذعان هر دو طرف، شکننده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy