Saturday, Jun 5, 2021

صفحه نخست » مقام‌های عراقی: دو پهپاد بر فراز پایگاه عین الاسد سرنگون شدند

7CB7B711-945D-4D49-AA43-0C71C414F837.pngایران اینترنشنال

ارتش عراق اعلام کرد در جریان مقابله با حملات پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش است، دو پهپاد رهگیری و منهدم شد.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه ۱۶ خرداد منتشر شد اعلام کرد سامانه پدافندی پایگاه هوایی عین‌الاسد، در استان انبار، در ۳۰ دقیقه بامداد یکشنبه دو پهپاد را رهگیری و سرنگون کرد.

ساعاتی پیش از این حمله نیز واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، خبر داده بود که یک راکت بر فراز فرودگاه بغداد منهدم شد اما این حادثه «هیچ قربانی یا خسارتی در بر نداشت».

هیچ گروهی مسئولیت حملات شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه را برعهده نگرفته اما مقام‌های آمریکایی پیش از این گروه‌های تحت حمایت ایران را مسئول حمله به پایگاههای آمریکایی مستقر در عراق دانسته‌اند.

شماری از رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از مقام‌های این کشور از افزایش کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی، به ویژه در زمینه پهپادی، به شبه‌نظامیان در عراق و یمن خبر داده‌اند.

حدود یک ماه پیش نیز پهپادهای انفجاری به پایگاه عین‌الاسد حمله کردند. هم در حملات به پایگاه‌های عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است و هم در حملات به عربستان سعودی، از پهپادهای انفجاری استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول پنج ماهی که از سال جاری میلادی می‌گذرد دست‌کم ۳۹ حمله به اهداف آمریکایی در عراق صورت گرفته است که شامل سفارت آمریکا در بغداد، پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی، فرودگاه‌های بغداد و اربیل و همچنین کاروان‌های لجستیکی در عراق می‌شوند.

در جریان این حملات دو پیمانکار خارجی و یک پیمانکار عراقی کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی و نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایتش در عراق بارها اعلام کرده‌اند که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

نیویورک‌تایمز روز شنبه در این باره نوشت نیروهای نیابتی ایران در عراق با سلاح پیچیده‌تری منافع آمریکا را تهدید می‌کنند.

یک مقام سابق سیا حملات پهپادی را از مهم‌ترین‌ تهدیدها برای نیروهای آمریکایی در عراق خواند و گفت پهپادها با فناوری ارائه شده توسط سپاه قدس، با هزینه نسبتا کم به سرعت پیچیده‌تر می‌شوند.

یک مقام ارشد امنیت ملی عراق نیز به نیویورک‌تایمز گفت ایران در حال خفقان اقتصادی است و هرچه بیشتر تحت فشار اقتصادی قرار بگیرد حملات پهپادی نیروهای نیابتی این کشور در عراق بیشتر می‌شوند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که برای کمک به ارتش عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت در حال حاضر ۳۵۰۰ نیرو در عراق دارد که ۲۵۰۰ تن از آنان آمریکایی هستند.

به عقیده دیپلمات‌های غربی و مقام‌های بلندپایه نظامی در عراق، حملات شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی نه تنها خطری علیه نیروهای آمریکایی است، بلکه مبارزه با داعش را نیز با تهدید مواجه می‌کند.

با وجود اعلام پیروزی ارتش عراق بر داعش در سال ۲۰۱۷، همچنان شماری از اعضای این گروه در برخی مناطق عراق حضور دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy