Thursday, Jun 17, 2021

صفحه نخست » پیام حسن‌نیت نویافته میان آمریکا و اسرائیل به جمهوری اسلامی

voa17.jpgدوران دروغ به پایان رسیده است

صدای آمریکا - بنی آونی، ستون‌نویس، در مقاله‌ای در نشریه «نیویورک سان» می‌نویسد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، بر سر موضوع احیای برجام اتفاق نظر ندارند و این آغازگر بازی راهبردی «پلیس خوب و پلیس بد» بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

نخست وزیر جدید اسرائیل در سخنرانی در مجلس اسرائیل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه اسرائیل توصیف کرد و هشدار داد که احیای برجام بار دیگر به یکی از خشن‌ترین نظام‌های جهان، مشروعیت می‌بخشد. از سوی دیگر، یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل، به کارکنان خود گفت اسرائیل باید برای احیای برجام آماده باشد، هر چند تاکید کرد که آن کشور از هر گزینه‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

بنی‌آونی می‌نویسد دیوید آلبرایت، رئیس اندیشکده علم و امنیت بین‌المللی، بعد از بررسی اسنادی که موساد از ایران خارج ساخته بود، در باره احتمال دست یافتن حکومت ایران به بمب اتمی در سال ۲۰۳۰ هشدار داد و به دولت بایدن توصیه کرد برای رسیدن به توافقی گسترده‌تر، در احیای برجام تعجیل نکند.

نویسنده به اشاره به نشانه‌هایی از شتاب دولت بایدن برای احیای برجام - از جمله رفع تحریم از برخی از مقامات و نیز رفع تحریم بخشی از دارایی ایران در کره جنوبی برای پرداخت حق عضویت معوقه ایران در سازمان ملل - می‌افزاید دولت بایدن با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در افتاد و علی‌رغم تخلف‌های ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی در شورای حکام به قطعنامه‌ای که دسترسی کامل بازرسان به تاسیسات هسته‌ای ایران را خواستار می‌شد، رای ندادند.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

آونی با استناد به سخنان نخست وزیر جدید اسرائیل، می‌نویسد فارغ از نتیجه مذاکرات وین، دولت جدید عملیات برنامه‌ریزی‌ شده موساد علیه برنامه هسته‌ای ایران را تصویب خواهد کرد.

او می‌نویسد، بسیاری از اسرائیلی‌ها معتقدند که برای مقابله با نظامی که وعده نابودی اسرائیل را می‌دهد، عملیات مخفیانه تاثیرگذارتر از دیپلماسی چندجانبه است.

آونی می‌نویسد حسن نیت نویافته میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل تنها در صورتی ادامه خواهد یافت که آقای بایدن درک کند برای این که بتواند از بابت جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای به خود ببالد، نیازمند آن است که اسرائیل کارهای دشوار و ناخوشایندی را که آمریکا حاضر به انجام آنها نیست، به انجام رساند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy