Saturday, Jul 24, 2021

صفحه نخست » اعتراضات ایران به تبریز کشیده شد

بی بی سی 24.jpgحمله موتورسواران پلیس به تظاهرات همبستگی تبریز با خوزستان

بی بی سی فارسی - در دهمین روز از اعتراضات تابستان ۱۴۰۰ عده‌ای در تبریز تجمع کرده و همبستگی خود را با معترضان خوزستان اعلام کردند.

با وجود آنکه تظاهرات در تبریز کاملا مسالمت‌آمیز بود موتورسواران پلیس به معترضان حمله و برخی از آنان را زخمی کردند.

تصاویری که از تبریز به بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهد که چند صد نفر در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و شعار می‌دهند: "آذربایجانا اویاخدی، خوزستانا دایاخدی [آذربایجان بیدار است، حامی خوزستان است]".

این چندمین تظاهراتی است که در استان‌های دیگر ایران در همبستگی با خوزستان برگزار می‌شود.

در روزهای گذشته علاوه بر ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف خوزستان، در استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه و لرستان هم تجمعاتی برگزار شده است.

تاکنون دست کم ۹ نفر در این اعتراضات کشته و به گفته فعالان حقوق بشر ده‌ها نفر، اغلب در خوزستان، بازداشت شده‌اند.

امروز شنبه، ۲ مرداد/۲۴ ژوئیه، معترضان ظاهرا بر اساس یک فراخوان از ساعت شش عصر به خیابان‌های مرکزی تبریز آمدند.

تصاویری که پیش از این منتشر شده بود حاکی از جو سنگین امنیتی در تبریز بود. ماموران پلیس سوار بر موتور با باتوم و سپر به تجمع‌کنندگان در تبریز حمله کردند.

در یکی از ویدئوها پس از حمله ماموران در حالی که به نظر می‌رسد آنها قصد بازداشت معترضان را دارند چند نفر از تجمع‌کنندگان با آنها درگیر می‌شوند و فریاد می‌زنند "بی شرف، بی شرف".

آنها از جمله شعار می‌دهند "هیهات منا الذله [هرگز به ذلت تن نمی‌دهیم]"، "نه شاهچی‌ام، نه شیخچی، میلت‌چی‌ام، میلت‌چی" [نه طرفدار شاهم، نه طرفدار شیخم، طرفدار ملتم]" و "آذربایجان، الاحواز، اتحاد، اتحاد".

"الاحواز" یکی از نام‌هایی است که برخی گروه‌های خواهان جدایی خوزستان از ایران و همچنین گروه‌های حامی حقوق اقلیت عرب در ایران برای اشاره به مناطق جنوبی ایران از آن استفاده می‌کنند.

همزمان با تداوم اعتراضات دسترسی به اینترنت در خوزستان مختل شده و مدیر روابط‌ عمومی مخابرات خوزستان با "فنی" خواندن مشکل گفته: "زمان رفع مشکل و وصل شدن شبکه اینترنت مشخص نیست."

مقام‌های ایرانی پیش از این در آبان ۱۳۹۸ از قطع اینترنت برای کشتار معترضان در سکوت خبری استفاده کردند. خوزستان، به ویژه ماهشهر، صحنه شدیدترین سرکوب‌ها بود و قطع اینترنت در آن بیش از دیگر مناطق ایران به درازا کشید.

اسماعیل بخشی، یکی از رهبران جنبش کارگری در خوزستان در حساب توییتر خود هشدار داده: "با قطع اینترنت در روزهای گذشته جو شهرهای خوزستان بسیار امنیتی شده و فرصتی مناسب برای نهادهای امنیتی تا در بی پوششی اخبار دست به بازداشت گسترده مردم زدند."

آقای بخشی گفت روز شنبه بعد از دو روز دسترسی به اینترنت ممکن شد "اما احتمالا تا ساعاتی دیگر برای ادامه سرکوبها قطع خواهد شد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy