Saturday, Jul 24, 2021

صفحه نخست » رشد اقتصادی ایران در ده سال گذشته «نزدیک صفر» بوده است

D7BFC337-6EC5-4E10-A330-29E5C0595105.jpegدر نشست مشترک ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران با برخی صاحب‌نظران اقتصادی کشور، مطرح شد که در 10 سال اخیر رشد اقتصادی ایران نزدیک به صفر بوده است.
به گزارش «اقتصاد نیوز»، مسعود نیلی، از حاضران در این نشست با اشاره به چهار گام ضروری برای مواجه با مشکلات اقتصادی، گام نخست را شناخت «صورت مسئله‌»های اقتصاد کشور دانست.
او صورت مسئله‌ها و مشکلات ریشه‌ای ایران را در شش مورد «تامین مالی»، «تامین انرژی»، «منابع طبیعی و محیط‌زیست»، «ارائه خدمات عمومی»، «اجرای سیاست‌های حمایتی» و «نظام مبادله با دیگر کشورها» خلاصه کرد.
رشد اقتصادی صفر درصد
این صاحب نظر اقتصادی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی در ایران ، آن را مهم‌ترین عامل گسترش فقر در کشور دانست و گفت: «در 10سال اخیر رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بوده است. نداشتن رشد اقتصادی به آن معناست که چیزی به در‌آمد ما اضافه نشده است. این درحالی است که حدود 12میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده شده، یعنی 12میلیون نفر به کسانی که دور سفره نشسته‌اند اضافه شده، در حالی‌که مقدار غذای روی سفره تغییری نکرده است.»

بحران تامین منابع مالی
وی سپس با اشاره به کسری بودجه هنگفت و مزمن در ایران، معضل تامین مالی در ایران را بزرگترین مشکل کنونی کشور به شمار آورد و اظهار داشت: «نهادهای تامین مالی در کشور ما خود دچار مشکل هستند و مدت‌هاست که خود این نهادها نیز به منابع مالی نیاز دارند. درحالی‌که تامین منابع بنگاه‌ها باید از طریق بانک‌ها انجام شود، خود بانک‌ها به منابع نیاز دارند و برای تامین کسری خود از منابع بانک ‌مرکزی استفاده می‌کنند.»
بحران تامین انرژی در ایران
نیلی موضوع «تامین انرژی» در ایران را با وجود منابع غنی اما قطعی برق و گاز از موضوعات پاردوکسیکال و متناقض دانست و بیان کرد: «بسیار عجیب است کشوری که از نظر دارا بودن منابع زیرزمینی در جهان در سطح مطلوبی است و رتبه اول را در ذخایر گاز و رتبه چهارم را در ذخایر نفت به خود اختصاص داده، در تامین انرژی دچار استیصال شده است. این کشور غنی از ذخایر گازی، نمی‌تواند گاز مورد نیاز خود را در زمستان تامین کند و در تولید برق نیز در تابستان با مشکل مواجه است.»
دولت امدادرسان
او با تاکید بر این که «وظیفه اصلی دولت‌ها تامین خدمات عمومی است»، ضمن اشاره به نارضایتی مردم از این کارکرد دولت، خاطرنشان کرد که «کار حکمرانی محدود به امدادرسانی شده است.»
ورود ایران به فاز امنیتی
نیلی مراحل گسترش یک «مشکل» را در چهار فاز اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و در نهایت امنیتی تعریف کرد و شرایط کنونی ایران را در فاز امنیتی دانست و گفت: «امروز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از مشکلات کشور وارد فاز آخر [فاز امنیتی] شده است. وقتی نظام حکمرانی وارد فاز آخر می‌شود، دیگر سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند با آن، به حل ریشه‌ای مشکلات از طریق "اصلاحات اقتصادی" بپردازد. بنابراین خودش هم به یک عنصر موثر در تشدید عدم تعادل‌ها و بدتر شدن شرایط تبدیل می‌شود.»
روزمرگی به‌دلیل تحریم‌ها
این کارشناس اقتصادی تاثیر تحریم‌های اقتصادی را به‌ویژه در افزایش نرخ ارز و کاهش پول ملی بسیار گسترده دانست و ابراز داشت: «وقتی کشوری دچار تحریم است، صرفا می‌تواند امور جاری خود را بگذراند و دیگر نمی‌تواند به فکر سرمایه‌گذاری باشد. هیچ کشوری را در تاریخ نمی‌توان پیدا کرد که در حوزه خارجی درگیر شده و در داخل رشد اقتصادی و رونق ایجاد کرده باشد.»
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم در تیر سال جاری، آمارها حاکی از آن است که رکورد 25 ساله تورم سالانه که در خرداد سال جاری شکسته شده بود، دوامی نداشت و این متغیر در تیر با رسیدن به رقم 44.2 درصد دوباره رکوردشکنی کرد. طبق این اطلاعات تورم ماهانه با یک‌درصد افزایش نسبت به ماه گذشته 3.5 درصد ثبت شد که بالاترین میزان در 8 ماه اخیر است.
گفتنی است دولت ابراهیم رئیسی در حالی از 12 مرداد قدرت را در ایران به دست خواهد گرفت که مشکل تحریم‌ها و روابط منطقه‌ای تنش‌آمیز تهران با همسایگان کماکان باقی است و شرایط داخلی کشور با گسترش اعتراضات و نارضایتی‌ها به‌ویژه در استان‌های مهمی چون خوزستان بسیار ناپایدار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy