Saturday, Jul 24, 2021

صفحه نخست » مرغ ۱۰۰ هزار توماني‌از شايعه تا واقعيت

C5E8CE9A-409E-4C65-8E22-F5BC0FAF41C0.jpegاعتماد آنلاین

در هفته‌هاي اخير قيمت مرغ بار ديگر روند صعودي به خود گرفت و ادامه مشكلات مرغداران موجب شد تا برخي قيمت مرغ را براي آينده تا ۱۰۰ هزار تومان پيش‌بيني كنند، اما آيا بايد منتظر قيمت نجومي براي اين كالا بود؟ در ميان فرآورده‌هاي پروتئيني، مرغ يك كالاي استراتژيك محسوب مي‌شود. به دليل اينكه كمترين قيمت را در سبد خانوار دارد. هر چند در يك سال اخير قيمت مرغ به صورت چند نرخي درآمده و از 24500 تومان تا 40000 هزار تومان نيز در نوسان است؛ اما نسبت به قيمت 150 تا 250 هزار توماني انواع محصولات دامي، به‌صرفه‌تر است و از اين رو، سهم بالاتري در سبد خانوار دارد. با اين حال، هشدار نسبت به افزايش قيمت اين محصول تا سطح 100 هزار تومان در هر كيلو، نگراني بزرگي را در سطح جامعه به وجود مي‌آورد. در حال حاضر دولت يارانه توليد مرغ كه همان ارز ۴۲۰۰ توماني است را اول به زنجيره يعني تجار براي واردات نهاده‌هاي دامي پرداخت مي‌كند كه سال‌ها تجربه نشان داده همواره دچار انحراف شده و مشكلات زيادي را ايجاد كرده است. اما آيا پرداخت يارانه به مصرف‌كننده شرايط بازار را تغيير مي‌دهد؟
مرغداران مي‌گويند حذف ارز دولتي براي واردات نهاده‌هاي دامي باعث كاهش فروش آنها مي‌شود چون قيمت نهايي مرغ بالا مي‌رود، اما با توجه به اينكه اين نرخ ارز عملا به شكل درستي به دست مرغداران نمي‌رسيد حذف آن در درازمدت قابل قبول است.
محمد يوسفي، رييس انجمن توليدكنندگان مرغ گوشتي در واكنش به اخباري كه طي روزهاي گذشته درخصوص مرغ ۱۰۰ هزار توماني مطرح شده به «اعتماد» گفت: اين دست از اخبار در حد شايعه است و اصلا اخبار موثق و معتبري نيستند و موضوع كمبود نهاده‌هاي دامي هم كه به اين موضوع ارتباط داده شده مشكل امروز و ديروز اين صنف نيست. هر چند طي سال‌هاي اخير براي صنعت دام و طيور كشور مشكلات اساسي ايجاد كرده است.

ترخيص نهاده‌هاي دامي موجود در بنادر
سرعت گرفت
او ادامه داد: در حال حاضر مقاديري نهاده دامي در بنادر موجود است كه دستور ترخيص آن هم داده شده تا براساس سهميه بازارگاه و شركت پشتيباني دام عرضه شود البته اگر امروز نگراني وجود دارد براي بعد از اين عرضه‌هاست و اگر اين ميزان به اتمام برسد دولت بايد همت كند تا دام و طيور با مشكل مواجه نشوند.
يوسفي با بيان اينكه مرغداران بيشتر نهاده‌هاي خود را از بازار آزاد تهيه مي‌كنند، افزود: سهميه‌هاي دو ماه قبل هنوز عرضه نشده و در نتيجه مرغداران در مضيقه هستند.
او افزود: قيمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قيمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط ميادين ميوه و تر‌بار مرغ را به اين قيمت عرضه مي‌كنند و در فروشگاه‌هاي سطح شهر، قيمت بالاتر از اين ميزان و بسته به نقاط مختلف بيش از ۳۰ هزار تومان است، با اين قيمت نهاده‌ها اصلا قيمت مرغ به صرفه نيست و مرغداران ناچارند قيمت‌ها را بالا ببرند.
يوسفي افزود: اگر نهاده‌ها با ارز آزاد و نيمايي وارد شود قيمت مرغ هم بالا مي‌رود و از سوي ديگر بايد به فكر طبقات آسيب‌پذير جامعه نيز بود كه نمي‌توانند پروتئين ديگري جايگزين مرغ كنند.
جوجه‌ريزي مرغ تخم‌گذار كم شد
صدرا علي‌اكبرخاني، مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران مرغ تخم‌گذار در اين باره معتقد است: افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي و تامين آن، كار را براي مرغداران سخت كرده است و همين موضوع موجب شده تا بر قيمت‌ها تاثير بگذارد، از طرفي جوجه‌ريزي از سوي مرغداران به ‌شدت كاهش يافته است.
علي‌اكبرخاني با بيان اينكه وضعيت تامين نهاده براي مرغداران در بازار بسيار سخت شده و قيمت‌ها هر روز نوسان دارد، خاطرنشان كرد: ما حتي حاضريم يارانه را از بخش نهاده‌هاي دامي حذف كنند و همه قيمت‌ها آزاد شود تا تكليف‌مان را در بازار بدانيم، زيرا اين مدل عرضه نهاده براي توليدكنندگان بيشتر شبيه كابوس است. مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران مرغ تخم‌گذار در ادامه افزود: متاسفانه در ابتداي كار دولت آينده و در فصل بعدي با بحران توليد مواجه خواهيم شد و در مهر ماه شاهد افزايش قيمت تخم‌مرغ نيز خواهيم بود.
علي‌اكبرخاني با بيان اينكه گله مرغ اجداد دير وارد كشور شد، افزود: همين اتفاق باعث شد تا جوجه‌ريزي‌ها با تاخير صورت گرفت. او تصريح كرد: در ماه‌هاي ابتدايي سال قيمت تخم‌مرغ با افت محسوسي روبه‌رو شد و نتوانستيم تصميم درستي براي اين موضوع اتخاذ كنيم كه به حذف گله‌هاي زياد مرغ منجر شد و در نتيجه اين شكاف در فصل پاييز و در ماه‌هاي ۷، ۸ و ۹ خود را نشان مي‌دهد.
او با اشاره به وجه تمايز مرغ گوشتي با تخم‌گذار افزود: اگر امروز براي توليد مرغ گوشتي جوجه‌ريزي شود چهل روز بعد اين توليد به ثمر مي‌رسد اما در مورد مرغ تخم‌گذار وضعيت فرق دارد، اگر امروز براي مرغ تخم‌گذار جوجه‌ريزي شود 6 ماه بعد به بهره‌برداري مي‌رسد. علي‌اكبرخاني در ادامه به تولك بري مرغ‌ها اشاره كرد و گفت: هر ماه تقريبا دو ميليون قطعه مرغ تولك برده شده كه بعد از 6 هفته به چرخه توليد بازخواهند گشت كه تا حدودي مي‌توانند اين خلأ و شكاف در توليد را كامل كنند، البته راهكار ديگر ذخيره‌سازي است كه به آن ترتيب اثر داده نشده اين در حالي است كه به اعتقاد ما راهكار مناسبي بود.
براي كسري در توليد تمهيداتي انديشيده شد
او با بيان اينكه در ماه‌هاي آينده با كسري تخم‌مرغ مواجه خواهيم بود، ادامه داد: البته سعي بر آن است تا بخشي از اين كسري با تولك بري مرغ‌ها حل شود اما در مجموع بين ۵ تا ۶ هزار تن كسري تخم‌مرغ خواهيم داشت در نتيجه قيمت ممكن است سير صعودي داشته باشد زيرا اين كالا هم تابع عرضه و تقاضاست.
علي‌اكبرخاني تصريح كرد: تا خرداد ماه امسال وضعيت توليدات به گونه‌اي بود كه توليد‌كننده با يك ضرر هنگفت اقدام به توليد تخم‌مرغ مي‌كرد در نتيجه توليد تخم‌مرغ براي توليدكننده اصلا مقرون به‌صرفه نبود و ناچار به حذف گله پايان در دوره شدند و در پايان دوره ۹۰ هفتگي گله‌هاي‌شان را حذف كردند و بيشتر از آنچه بايد اتفاق مي‌افتاد انجام شد و پس از آن جايگزين‌ها بايد با جوجه‌ريزي اتفاق مي‌افتاد كه به دليل كمبودها صورت نگرفت.
درخواست اصلاح قيمت تخم‌مرغ
بارها مطرح شده است
او ادامه داد: موضوعي كه حايز اهميت است تجديدنظر در قيمت تخم‌مرغ است، توليدكننده ما ۴ ماه ابتداي سال تخم‌مرغ توليد كرد با ۴ تا ۵ هزار تومان زير قيمت مصوب هر چند قيمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها بالا رفته اما تجديدنظر قيمت از سوي دولت براي مرغداران رخ نداد و آخرين بار در دي ماه سال ۱۳۹۹ هر كيلو تخم‌مرغ درب مرغداري هر كيلو ۱۴ هزار تومان بود اين در حالي است كه از آن زمان تاكنون قيمت همه مولفه‌هاي توليد تغيير كرده است، قيمت ذرت، كنجاله و سويا هر كدام ۱۵درصد افزايش داشته‌اند، بهاي حمل و نقل و حامل‌هاي انرژي، كارتن، واكسن و دارو و نيروي انساني ۳۰درصد رشد كرده است اما چطور انتظار دارند قيمت تخم‌مرغ هر كيلو ۱۴ هزار تومان باشد.
او با بيان اينكه قيمت هر كيلو تخم‌مرغ امروز با احتساب ۱۰درصد سود براي مرغدار ما بايد ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان باشد، گفت: بارها ما اين پيشنهاد را براي دولت با آناليز قيمت‌ها مطرح كرده‌ايم اما قيمت تخم‌مرغ همچنان سركوب مي‌شود تا در دولت بعدي براي آن تصميم‌گيري شود. علي‌اكبرخاني با بيان اينكه در ايران واردات تخم‌مرغ انجام نمي‌شود، گفت: ما در توليد تخم‌مرغ رتبه نهم جهان را داريم و ميزان توليدات سالانه ما يك ميليون و ۵۰ هزار تن است و مصرف داخل ما در كنار مصارف صنعتي حدود يك ميليون تن مي‌شود و در سال حدود ۵۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داريم كه اين ميزان صادرات هم براي تثبيت قيمت و تعادل و تنظيم بازار انجام مي‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy