Tuesday, Aug 3, 2021

صفحه نخست » یک حادثه دریایی دیگر، این بار در نزدیکی بندر فجیره امارات + اخبار تکمیلی

hijack_080321.jpgاخبار تکمیلی:

پایان حادثه کشتی ربایی در آب‌های امارات

بی بی سی - سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد حادثه ای که آن یک کشتی در سواحل امارات متحده عربی می‌رفت تا ربوده شود، پایان یافته و کشتی سالم است. سفارت ایران در لندن اما می‌گوید این حادثه تایید نشده و آن را "گمراه کردن مردم در سراسر جهان" خوانده است.

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا در توییتی با اشاره به حادثه‌‌ای که پنج روز پس از حمله به نفتکش وابسته به اسرائیل به مقصد امارات متحده عربی رخ داد، اعلام کرد: "مسافران کشتی را ترک کرده‌اند. کشتی سالم است. واقعه خاتمه یافته است."

سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود این کشتی یک تانکر حمل قیر بوده و حادثه در نزدیکی آب های فجیره رخ داده است. این سازمان احتیاط فوق العاده کشتی ها شده بود.

***

ایندیپندنت فارسی - نیروهای مورد حمایت حکومت ایران درگیر «سرقت احتمالی» یک کشتی نفتکش در نزدیکی سواحل فجیره در امارات متحده عربی هستند. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه این خبر را به نقل از دو منبع امنیتی دریایی منتشر کرد.

به گزارش روزنامه «تایمزِ» لندن، منابع بریتانیایی باور دارند که کشتی «آسفالت پرینسس» ربوده شده و «فرض بر این است که نیروهای نظامی ایران یا نیروهای نیابتی آن وارد این کشتی شده‌اند.» این خبری است که لاریسا براون، دبیر دفاعی نشریه «تایمز» در توئیتر منتشر کرد.

چندین پیش از انتشار این خبر، مقامات بریتانیا خبر از «سرقت احتمالی» این کشتی در منطقه فجیره داده بودند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده بودند. طبق برخی خبرها چهار نفتکش درگیر این ماجرا بوده‌اند.

گشت‌های نیرو هوایی عمان در منطقه به پرواز در آمدند تا وضعیت این کشتی را دنبال کنند.

نهاد خبری «آرورا» در توئیتر گفت «آسفالت پرینسس» در مالکیت شرکت «پرایم تنکرز» است. یک کشتی دیگر از اموال این شرکت به نام «ام تی ریاح» نیز در ژوئيه ۲۰۱۹ توسط ایران تصرف شده بود.

وزارت خارجه ایران در اولین واکنش خود گفت گزارش‌های منتشرشده در این مورد «کاملا مشکوک» هستند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، نسبت به «فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی» هشدار داد.

خبر این حادثه اولین بار از سوی اداره «عملیات بازرگانی دریاییِ»‌ ارتش بریتانیا آمده بود که به نقل از طرف سومی به این واقعه اشاره کرده بود و از کشتی‌ها خواسته بود در این منطقه با احتیاط عمل کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

منطقه‌ای که این رویداد در آن صورت گرفته در دریای عرب است و در مسیر تنگه هرمز قرار دارد. حدود یک پنجم انتقال دریایی نفت در جهان از این تنگه می‌گذرد.

ناوگان پنجم نیرو دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است به تقاضای رویترز و آسوشیتدپرس برای واکنش به این خبر پاسخ نداده است. وزارت دفاع بریتانیا و دولت امارات هم به تقاضای آسوشیتدپرس و سایر رسانه‌ها پاسخ ندادن.د

طبق داده‌های پایانه «رفینیتو» عصر سه‌شنبه حداقل پنج کشتی بین سواحل امارات و ایران وضعیت خود را «بیرون از مدیریت» اعلام کردند که معمولا به این معنی است که ناخدایان این کشتی‌ها به دایل اضطراری قادر به حرکت نیستند.

خبرگزاری رویترز گفت معلوم نیست ارتباطی بین داده و رویداد نزدیکی فجیره موجود باشد یا نه. حداقل یکی از این پنج کشتی فی‌الحال تغییر وضعیت داده است و مجددا حرکت را آغاز کرده است.

هفته گذشته نفتکشی که تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی بود در نزدیکی ساحل عمان در دریای عرب مورد حمله پهپادی قرار گرفت که طی آن دو شهروند بریتانیا و رومانی کشته شدند. اسرائیل، آمریکا و بریتانیا، ایران را مقصر این حمله می‌دانند. جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن را رد کرده است و روز دوشنبه گفت به هر گونه تهدید علیه امنیت خود پاسخ بلافاصله می‌دهد.

آمریکا و بریتانیا در روزهای گذشته گفته‌اند در همکاری با متحدین یکدیگر به حمله هفته گذشته پاسخ می‌دهند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت آمریکا «پاسخی دسته‌جمعی» خواهد داد. کشتی‌ نفت‌بری که مورد حمله پهپادهای ایران قرار گرفت «مرسر استریت» نام دارد. این کشتی تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و تحت مالکیت ژاپنی‌ است اما مدیریت آن بر عهده شرکت «زودیاک ماریتایمِ» اسرائیل است.

برخی کارشناسان اسرائیلی می‌گویند غرب علیرغم وعده‌های خود هرگز دست به حمله به ایران نخواهد زد. یوئل گوزانسکی، کارشناس ارشد پژوهشی در «موسسه مطالعات امنیت ملی» در تل‌آویو به روزنامه «تایمز آو اسرائیل» گفت: «این حمله تغییری در تصویر کلی ایجاد نخواهد کرد.» این روزنامه تیتر زد: «آمریکا و بریتانیا می‌دانند که ایران به نفتکش نفتی حمله کرد اما بعید است حمله متقابل انجام دهند.» وب‌سایت بی بی سی انگلیسی در تحلیلی به قلم فرانک گاردنر تیتر زد: «دوراهی پیش روی غرب در پی حمله به نفتکش.»

دولت اسرائيل به رهبری نخست‌وزیر نفتالی بنت گفته که احتمال دارد این کشور دست به عمل تنهایی بزند. آقای بنت روز سه‌شنبه هنگام بازدید از مقر فرماندهی شمالی ارتش این کشور گفت یک میلیارد شِکِل افزایش بودجه دفاعی این کشور که چند روز پیش به تایید دولت رسیده بود «نمایانگر» تهدید از سوی حکومت ایران است. او افزود: «ما ارتشی قوی می‌خواهیم و همین است که باید منابع قابل توجهی را سرمایه‌گذاری کنیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.»

ایران و اسرائيل در چند ماه گذشته درگیر یک جنگ غیررسمی دریایی بوده‌اند اما حمله روز پنجشنبه اولین حمله باتلفات این جنگ بوده است. سواحل نزدیکی فجیره در سه سال اخیر شاهد رویدادهای متعددی بوده‌اند که مربوط به جنگ غیررسمی ایران و آمریکا می‌شود: از انفجار تا دزدی. در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۹ بود که ایران کشتی «استنا ایمپرو»ی بریتانیا را که از بندر عباس به دوبی می‌رفت در تنگه هرمز تصاحب کرد. این در پی آن بود که بریتانیا یک سوپرنفتکش ایرانی که ۱۳۰ میلیون دلار نفت خام حمل می‌کرد به ظن این‌که با ارسال نفت به سوریه ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا است در تنگه جبل‌الطارق متوقف کرده بودند. هر دو کشتی پس از مدتی آغاز شدند.

در ژوئیه ۲۰۲۰ یک نفتکش نفت که مورد تعقیب آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران بود در نزدیکی ساحل امارات به سرقت رفت. این در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و در اوج تنش‌های بین تهران و واشنگتن بود. جمهوری اسلامی هرگز سرقت این کشتی را تایید نکرد اما سر و کله کشتی و خدمه‌اش به زودی در ایران پیدا شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy