Tuesday, Aug 10, 2021

صفحه نخست » راهکار وزارت صمت برای حل بحران قیمت: توزیع مرغ از طریق اداره پُست!

morgh.jpg کیهان لندن - با گذشت بیش از دو سال از بحران افزایش قیمت مرغ در ایران، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی وزیر صمت از استقرار سامانه پایش توزیع کالاهای اساسی با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی تا دو هفته آینده در کشور خبر داده است.

بیش از دو سال است که بازار مرغ در ایران با بحران در زمینه تولید و قیمت روبروست. گروه‌های مافیایی پس از واردات نهاده‌های دامی اقدام به توزیع قطره‌چکانی کرده و قیمت‌ها را بالا برده‌اند. این روند در سایه‌ی حکومت سبب شده که مرغداران و دامپروران برای تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبرو شوند.

از سوی دیگر افزایش دیگر هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده تولید مرغ را افزایش داده و در همین حال دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نکرده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ سبب گرانی و تحمیل فشار تورمی به مصرف‌کنندگان شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در گزارشی تورم ۷۱ درصد مواد خوراکی از جمله مرغ و تخم‌مرغ را در حد بحرانی ارزیابی کرده است. در این گزارش تأکید شده بود که «اقلامی مانند مرغ ماشینی، تخم مرغ ماشینی و روغن مایع در تیر ماه ۱۴۰۰ بر امتداد شیب خرداد ماه حرکت می‌کنند و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست. قیمت این گروه از کالاها از کنترل خارج شده‌اند و عامل «تورم جهشی» محسوب می‌شوند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

هر کیلوگرم مرغ از ۸ هزار تومان در دو سال پیش به ۴۰ هزار تومان رسیده و همچنین قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ نیز به حدود ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است.

در این روزها قیمت تعیین شده برای هر کیلو مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار ۲۴۹۰۰ است اما در فروشگاه‌ها به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. این دوگانگی قیمت باعث شده تا متقاضیان خرید مرغ از میادین میوه و تره‌بار شهرداری، حدود ۳ ساعت در صف بایستند تا در هر نوبت، امکان خرید ۳ عدد مرغ برای آنها فراهم شود. روندی که نگرانی از شیوع کرونا بین خریداران را افزایش می‌دهد!

از سوی دیگر همانطور که در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توضیح داده شده، با توجه به اینکه دولت در ساماندهی بازار نهاده‌های دامی ناکام بوده و هیچ برنامه‌ای برای حمایت از مرغداران ندارد، قیمت مرغ در ماه‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد.

در چنین شرایطی مقامات وزارت صمت با فرافکنی «واسطه‌»ها را علت گرانی مرغ می‌دانند و اعلام می‌کنند که سوداگرای این واسطه‌ها و احتکار عامل گرانی مرغ است.

در همین رابطه وزارت سمت پس از دو سال بحران پی در پی در این بازار، از قرار معلوم سپردن توزیع مرغ به اداره پست جمهوری اسلامی را راهکار حل بحران دانسته است!

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی «مشکل در نظارت بر بازار که کالا را غیر قابل رصد می‌ساخت» و «نبود سامانه‌ای برای نظارت و برنامه‌ریزی توزیع کالاهای اساسی» را مشکل اصلی در حوزه گرانی کالاها دانسته و گفته که «پیش از این برای برنامه‌ریزان و ناظران و سامانه‌های نظارتی مشخص نبود که کالایی که از سیاست‌های حماتی دولت بهره‌مند می‌شود با چه کیفیتی توزیع و بدست مصرف‌کننده می‌رسد.»

قائم مقام وزیر صمت افزوده که «خوشبختانه این ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرکت ملی پست وجود داشت که می‌توانست ارزیابی کند که کالا به همان نقطه‌ای که باید برود رفته یا خیر و به دنبال برگزاری جلسات متعدد با شرکت ملی پست این سامانه برای رصد آزمایشی توزیع مرغ از دو ماه قبل در استان قم به صورت آزمایشی اجرایی شد که با بررسی مشکلات اجرایی و رفع آنها، سامانه پایش توزیع کالاهای اساسی در کشور تا دو هفته آینده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.»

پس از «قرارگاه مرغ» که نتوانست قیمت آن را ثابت نگاه دارد، حالا راهکار «رصد مرغ توسط اداره پست» را می‌توان آخرین پروژه وزارت صمت دولت «تدبیروامید» با ریاست حسن روحانی دانست. حالا باید دید آیا راهکار «رصد مرغ توسط اداره پست» در کاهش قیمت این ماده غذایی نقش خواهد داشت!

قابل توجه اینکه سیدابراهیم رئیسی که از روزهای گذشته فعالیت خود به عنوان رئیس دولت سیزدهم را آغاز کرده همزمان «فرمان آغاز کاهش ۲۰ درصدی قیمت نان، مرغ، گوشت، روغن، شکر و... از طریق استقرار کامل مدیریت زنجیره تأمین کالاهای اساسی و ساماندهی زنجیره تأمین نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از تولیدکنندگان» را صادر کرده است! غافل از اینکه اگر قرار بود قیمت‌ها با «فرمان» و «دستور» کاهش یابند و کالاها ارزان شوند، رهبر جمهوری اسلامی که دست به «فرمان»اش خیلی خوب است تا حالا فرمان به ارزان شدن قیمت‌ها داده بود و لازم نبود منتظر سیدابراهیم رئیسی بماند!

در چنین مضحکه‌ی تلخ اقتصادی، اکنون در یکسو مشکلات اساسی و زیربنایی تولیدکنندگان وجود دارد که نشانگر افزایش ناگزیر قیمت مرغ و تخم‌مرغ در هفته‌های آینده است و از سوی دیگر راهکار «رصد مرغ توسط اداره پست» و «فرمان» ابراهیم رئیسی برای کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها» که مانند اقدامات مشابه سرنوشتی جز شکست ندارند!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طرح از: کیهان لندن



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy