Tuesday, Aug 17, 2021

صفحه نخست » امام جمعه اهل سنت زاهدان تسلط طالبان بر افغانستان را تبریک گفت

molavi_081721.jpgبی بی سی - مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و پرنفوذترین شخصیت مسلمان سنی ایران تسلط گروه طالبان بر افغانستان را به مردم این کشور "تبریک" گفته است.

مولوی عبدالحمید در این پیام که در وب سایت خود منتشر کرده گفته است: "پیروزی بزرگ و چشم‌گیر طالبان که نتیجه جهاد، شهادت و صبر در راه حق در مقابل اشغالگران متجاوز و دولت دست‌نشانده و ناکارآمد و غرق در فساد بود، برای امارت اسلامی، علمای بزرگوار و عموم ملت غیور و مجاهد افغانستان قابل تبریک و تهنیت است".

با خروج محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور در اوایل هفته جاری طالبان اغلب مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی افغانستان را هم به اشغال خود در آوردند و هم اینک در کابل پایتخت این کشور کنترل اوضاع را در دست گرفتند.

طالبان گروهی مسلح با تفکرات افراطی اسلامگرایانه است.این گروه به صورت متشکل در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴ میلادی) به وجود آمده و وارد صحنه جنگ داخلی افغانستان شده و حالا بعد از بیش از دو دهه به قدرت بازگشته است.

بازگشت طالبان به قدرت موجب موجی عظیمی از نگرانی شهروندان افغان خصوصا زنان و دختران شده است که در سال های گذشته طالبان آنها را از هرگونه فعالیت اجتماعی بدون همراهی مردان محرم، برحذر می داشتند.

پیام تبریک مولوی عبدالحمید درباره بازگشت طالبان به حکومت افغانستان همسو با برخی از مقام های دولتی ایران است که طالبان را "جنبش اصیل" خوانده‌اند و می‌گویند طالبان فعلی با طالبان دو دهه پیش تفاوت کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه های اخیر چند بار میزبان رهبران طالبان در تهران بوده و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور هم از ارتباط با طالبان دفاع کرده است.

مولوی عبدالحمید در پیام خود گفته است: "بنده به جهانیان اطمینان می‌دهم که طالبان امروز، طالبان بیست سال قبل نیستند؛ آنها تجربه کسب کرده‌اند و تغییراتی در دیدگاه‌هایشان بوجود آمده است. اگر ضعف‌هایی وجود داشته باشد، قابل اصلاح هستند".

وی گفته: "شناخت ما نسبت به طالبان از بسیاری از مردم دنیا بیشتر است؛ چون همسایه هستیم و آنها را بهتر می‌شناسیم. بنابراین معتقدیم باید به طالبان فرصت داد و نباید به تبلیغات سوء و یک‌طرفه توجه کرد. رسانه‌ها نیز باید بی‌طرفی خود را حفظ کنند و واقعیت‌ها را انعکاس بدهند".

آقای اسماعیل زهی در پیام خود به طالبان هم توصیه کرده "مواظب مکر و نیرنگ دشمنان باشند، زیرا دشمنان جنی و انسی در کمین هستند" و از مردم افغانستان و اعضای هم خواسته "تمام رنجش‌ها و کدورت‌های گذشته را کنار بگذارند، دشمنی‌ها را فراموش کنند، یکدیگر را در آغوش بگیرند و در عرصه امنیت، آبادانی و سازندگی کشورشان کنار هم قرار بگیرند".

مولوی عبدلحمید پیش از این پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را هم تبریک گفته و پیش از آن وی حمایت کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy