Friday, Aug 20, 2021

صفحه نخست » "آمریکا برای خروج از افغانستان بیش از اندازه هم صبر کرد"

صدای آمریکا - مفسر سیاسی یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های آمریکا می‌نویسد در حالی که برخی از صاحب‌نظران عقیده دارند آمریکا برای خروج از افغانستان بیش از حد صبر کرد، برخی دیگر می‌گویند فاجعه امروز افغانستان نتیجه سال‌ها سوءمدیریت و بی‌توجهی راهبردی در افغانستان از سوی سران نظامی و غیرنظامی در دولت‌های چهار رئیس جمهوری آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، است.

late.jpg

پرچم نقاشی شده آمریکا روی سفارت این کشور در کابل

***

پل شار، مقاله‌نویس روزنامه «یو.اس.ای. تودی»، در مطلبی که روز دوشنبه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) منتشر شد نوشته است، برای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا راه خوبی برای خارج شدن از جنگ ناکام در افغانستان وجود نداشت.

در این مقاله آمده است، آقای بایدن موقعیت راهبردی غیرقابل دفاعی را به ارث برده بود. به ضرب‌الاجل خروج نزدیک می‌شد، توافقی در دست داشت که طالبان زیر پا گذاشته بود، و برای جلوگیری از پیشروی طالبان در افغانستان نیروهای نظامی کافی در اختیار نداشت. تنها گزینه‌های‌ او افزایش مخاصمات با اعزام سربازان بیشتر یا خروج کامل نیروها از افغانستان بود.

از دید این نویسنده، سقوط دولت افغانستان به دلیل خروج سریع یا شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان نبود، بلکه به این دلیل بود که آمریکا برای خروج از افغانستان، بیش از حد صبر کرد.

ضعف و فساد دولت افغانستان سال‌ها بر همه آشکار بود و طالبان نیز مرتب پیشروی می‌کرد. سیاست آمریکا که بر دفاع نیروهای دولتی افغانستان از مواضع‌شان با مشارکت کمتر ایالات متحده استوار بود، سال‌ها پیش شکست خورده بود.

نویسنده در ادامه می‌گوید، هم باراک اوباما و هم دونالد ترامپ، دو رئیس جمهوری پیشین آمریکا، وعده داده بودند آمریکا را از جنگ افغانستان خارج کنند ولی فقط جو بایدن شجاعت این کار را داشت. اوضاع در افغانستان تاسف‌بار است؛ اما گزینه دیگر - یعنی ادامه کشته شدن آمریکایی‌ها در جنگی پیروزی‌ناپذیر - بَدتر می‌بود، و تاخیر در عقب‌نشینی، فقط نتیجه ناگزیر را به تعویق می‌انداخت. پنج سال یا ۱۵ سال حضور بیشتر آمریکا در افغانستان، در نتیجه تغییری ایجاد نمی‌کرد.

این مفسر سیاسی می‌گوید که ایالات متحده اکنون باید بر بیرون بردن ایمن «دیپلمات‌های آمریکا، شرکای افغانستانی که به ایالات متحده کمک کرده‌اند، و خانواده‌های‌شان» متمرکز باشد.

نویسنده عقیده دارد که آمریکا می‌تواند همچنان به نبرد با تروریسم ادامه دهد و تشکیلات ضدتروریستی که در این بیست سال به وجود آورده است، از بازگشت به موضع پیش از ۱۱ سپتامبر جلوگیری می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy