Friday, Aug 27, 2021

صفحه نخست » دومین پیام شمسیه حسنی، هنرمند افغانستانی بعد از اشغال کابل

afghan.jpg سایت ادبی بانگ - شمسیه حسنی، اولین نقاش زن افغانستانی که با دیوارنگاری‌هایش به شهرت رسید در واکنش به انفجارهای فرودگاه کابل با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«انفجار در میدان هوایی کابل قلبم را شکست. برای نجات از یک بلا در بلای دیگر افتادند مردم بیچاره ما. چرا این کابوس تمام نمی‌شود؟»

نشریه فارین پالیسی در سال ۲۰۱۴ از شمسیه حسنی به عنوان یکی از صد چهره برجسته جهان یاد کرده بود. حسنی یک هفته بعد از اشغال افغانستان توسط طالبان، با دیوارنگاره ای با عنوان «مرگ در تاریکی» مجددا خبرساز شد. این نخستین پیام او در شبکه های اجتماعی از کابل است.

مطالب بیشتر در سایت ادبی بانگ

گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ارتش آمریکا را متهم به ایجاد محدودیت برای روزنامه‌نگاران مستقر در فرودگاه بین‌المللی کابل و از آن طریق، نقض آزادی بیان کرد. شمسیه حسنی هنرمند افغانستانی که بعد از اشغال کابل توسط طالبان به مدت یک هفته سکوت اختیار کرده بود، در واکنش به انفجارها در فرودگاه کابل پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. او نوشت: چرا این کابوس تمام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یک سخنگوی گزارشگران بدون مرز گفت:

«گزارشگران بدون مرز به خوبی از اغتشاشی که بر فرودگاه بین‌المللی کابل حاکم است مطلع‌اند. با این‌حال روزنامه‌نگاران می‌بایست از امکان گزارش‌دهی در محل برخوردار باشند. برای این کار لازم است که روزنامه‌نگاران خودشان تصمیم بگیرند به کارشان ادامه دهند و یا [به دلایل امنیتی] افغانستان را ترک کنند.»

بر همین اساس ظاهراً نیروهای نظامی آمریکا که تأمین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل را به عهده دارند، روزنامه‌نگاران مستقر در محل را وادار به ترک افغانستان کرده‌اند. گزارش‌های تأیید نشده‌ای در دست است که نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی روزنامه‌نگاران خارجی را وادار می‌کنند کابل را به مقصد دوحه ترک کنند.

پنجشنبه ۲۶ اوت/ ۴ شهریور دو انفجار در محوطه فرودگاه بین‌المللی کابل و در یک هتل در آن حوالی ده‌ها کشته و مجروح به جا گذاشت و به اغتشاش در عملیات خروج دامن زد. یک کارشناس مسائل امنیتی مستقر در محل که نام افشا نشده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که دست‌کم ۴۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته و ۱۲۰ نفر مجروح شدند. یک مقام وزارت بهداشت افغانستان از ۹۰ کشته و ۱۵۰ مجروح سخن گفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy