Friday, Sep 3, 2021

صفحه نخست » به عصر افزایش محبوبیت دیکتاتوری و زوال دموکراسی خوش آمدید

totalitarian_090321.jpgهنر اقتدارگرایان در بازی با افکار عمومی

اقتدارگرایان در نمایش قدرتمندتر به نظر رسیدن خود در مقایسه با سایرین هنر خاصی دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در مقاله‌ای تحلیلی درباره تبلیغات مبالغه‌آمیز حکومت‌های اقتدارگرا در نمایش قدرت خود، می‌نویسد: اخیرا سند عجیبی در رسانه‌های بین المللی منتشر شد که نشان می‌داد "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه دستور داده تا دولت آن کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا مداخله کند. از سویی این موضوع تازه‌ای نبود. گزارش مولر، گزارش کمیته اطلاعات سنای امریکا و آژانس‌های اطلاعاتی امریکا شواهدی را در این باره ارائه داده‌اند.

از سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد که سند طبقه‌بندی‌شده کرملین به طور اتفاقی به بیرون درز کرده باشد. پاسخ را در اینجا باید یافت: روسیه درصدد است نشان دهد که پوتین به قدری قدرتمند است که می‌تواند بر انتخابات توسعه‌یافته‌ترین دموکراسی جهان یعنی امریکا تاثیرگذار باشد.

"الکسی ناوالنی" در سال ۲۰۰۹ میلادی گفته بود که دولت روسیه با هزینه چندصدهزار دلاری و با تبلیغات آنلاین تلاش می‌کند تا این موضوع را برجسته سازد که توانایی دستکاری انتخابات و سیاست غرب را دارد.

فارغ از آنکه در عمل واقعا میزان توانایی روسیه در این عرصه چه میزان باشد، به نظر می‌رسد در نظم ژئوپولیتیک سیال فعلی دموکراسی‌ها در سطح جهانی در حال افول هستند. تصورات سریع‌تر از واقعیات در حال تغییر هستند. حکومت‌های اقتدارگرا، چون چین و روسیه توانایی بیشتری در ایجاد این تصور در افکار عمومی را دارند که از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی قوی‌تر از دموکراسی‌ها هستند و با تاکید بر روانشناسی سیاسی این تصور را ایجاد می‌کنند؛ امری که بر افکار عمومی و سیاستگذاری‌ها تاثیرگذار است. شاید در عمل اقتدارگرایان مبالغه کرده باشند اما توانسته اند این تصور را ایجاد کنند که کارآمدتر از رقیب لیبرال دموکرات خود هستند.

"فارین پالسی" در ادامه می‌افزاید: در این‌باره می‌توان به این تصور ایجاد شده اشاره کرد که چین در مدیریت بحران کرونا قوی‌تر از دموکراسی‌هایی چون امریکا عمل کرده است و این تصور خطا را در افکار عمومی ایجاد کرده که چین به طور کامل بر کرونا فائق آمده؛ این کار از طریق انتشار تصاویر بازگشت زندگی به حالت عادی در ووهان صورت گرفته است.

روسیه در تبلیغات برای واکسن اسپوتنیک اقدام مشابهی را انجام داده است. این در حالی است که نظام درمانی روسیه در مقابله با شیوع کرونا در آن کشور موفق نبوده است. در ایتالیا ۲۵ درصد از مردم معتقدند که چین مفیدترین متحد در مقابله با کرونا است و تنها ۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند اتحادیه اروپا در این برهه زمانی متحدی مفید است.

در عرصه نظامی اغراق زیادی در مورد قدرت روسیه صورت گرفته؛ به شکلی که در مجارستان دو سوم پاسخ‌دهندگان معتقدند قدرت نظامی روسیه بیش از ناتو و امریکا است.

"ویکتور اوربان" رئیس‌جمهوری مجارستان که مخالف اتحادیه اروپاست به تبلیغات درباره قدرت روسیه دامن می‌زند. از سال ۲۰۱۶ میلادی، طبق نظرسنجی "گالوپ" پذیرش رهبری امریکا ۱۵ درصد کاهش یافته و در مورد پذیرش رهبری روسیه و چین ۳۳ درصد افرایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy