Thursday, Sep 9, 2021

صفحه نخست » سخنگوی سابق پنتاگون: دولت ترامپ می‌خواست حمله موشکی سپاه را کوچک‌نمایی کنیم

spoksman_090921.jpgبی بی سی - یکی از سخنگویان سابق وزارت دفاع آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ می‌گوید کاخ سفید از پنتاگون خواسته بود خسارات و صدمه وارد شده به سربازان آمریکایی پس از حمله ایران را کم‌اهمیت‌تر جلوه دهد و با تاخیر گزارش کند.

روزنامه گاردین به نقل از الیسا فرح که زمانی سخنگوی پنتاگون بوده، نوشته حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق «سنگین‌ترین ساعات زندگی» او بوده است.

خانم فرح در اصل با پادکستی به نام "وان دسیژن" به معنی "یک تصمیم" مصاحبه کرده است. این پادکست را یکی از خبرنگاران سابق سی‌ان‌ان به نام میشل کاسینسکی به همراه ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام‌آی‌۶) تهیه می‌کنند. موضوع تازه‌ترین قسمت پادکست دونالد ترامپ است.

در بامداد هشتم ژانویه ۲۰۲۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خاک ایران پایگاه نظامی عین‌الاسد در استان انبار و پایگاه دیگر آمریکا در اربیل عراق را به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه موشک‌باران کرد. آمریکا چند روز قبل فرمانده نیروی قدس سپاه را در یک حمله پهپادی کشته بود.

درباره تبعات موشکباران ایران در ابتدا گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده بود. فرمانده هوافضای سپاه پیش‌بینی کرده بود که «ده‌ها نفر» کشته شده‌اند. اما آمریکا می‌گفت سربازان حتی آسیب جدی ندیده‌اند.

به گفته الیسا فرح، آن زمان که دونالد ترامپ گفت حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا صدمه جانی نداشته، «بر اساس گزارش وزارت دفاع داشت حقیقت را می‌گفت».

اما بعد از آنکه شرایط تغییر کرد و به گفته خانم فرح «متزلزل» شد، فشارها بر پنتاگون افزایش یافت: «تلاشی از طرف کاخ سفید بود که بگوید [حمله] موفقیت‌آمیز نبوده. ایرانی‌ها نتوانسته‌اند در حمله تلافی‌جویانه به اهداف ما صدمه بزنند. و من فکر می‎کنم در این زمینه زیاده‌روی شد.»

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی که یک هفته بعد از حمله به عین‌الاسد رفته بود، از خرابی‌های گسترده حمله دوساعته در عین‌الاسد گزارش داد هرچند فرمانده پایگاه گفته بود که هیچ کس جانش را از دست نداد.

تیموتی گارلند، فرمانده پایگاه عین‌الاسد به بی‌بی‌سی گفته بود با وجود آنکه مقام‌ها قبل از حمله از طرف ایران هشدار گرفته بودند اما انتظار چنین موشک‌بارانی را نداشتند و موج انفجار تمام پناهگاه را تکان می‌داده و آنها نمی‌دانستند چه اتفاقی دارد می‌افتد.

یازدهم فوریه ۲۰۲۰ یعنی بیش از یک ماه پس از حمله موشکی، پنتاگون تایید کرد تعداد سربازانی که بر اثر حمله موشکی ماه گذشته ایران به دو پایگاه هوایی در عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند به ۱۰۹ نفر رسیده است.

در واکنش اولیه به حملات روز هشتم ژانویه، دونالد ترامپ با تاکید بر "آسیب ندیدن" نیروهای آمریکایی از کاهش تنش با ایران سخن گفت و آن را دلیلی ضمنی برای واکنش نشان ندادن ارتش آمریکا برشمرد.

به تدریج و به مرور زمان آمار سربازانی که اعلام شد دچار آسیب مغزی شده‌اند بالاتر رفت. پنتاگون در روزهای اول پیش‌بینی کرده بود که آمار افزایش یابد.

الیسا فرح در پادکست "وان دسیژن" گفته پنتاگون تاکید داشته که به تدریج در روزهای بعد از حمله در ماه ژانویه با رسیدن گزارش‌های بیشتر از افزایش سربازان آسیب‌دیده، آمار را همانطور که هست اعلام کند؛ اما کاخ سفید از این روند راضی نبوده است:

«از کاخ سفید این پیام‌های بازدارنده می‌رسید که 'می‌شود گزارش را طور دیگری بنویسید؟ می‌توانید هر ده روز یا دو هفته یک بار گزارش بدهید یا در آخر جمع‌بندی کلی کنید؟' ترجیح کاخ سفید این بود که ما آمار را به طور مرتب آپدیت نکنیم.»

الیسا فرح می‌گوید در حال حاضر در بخش خصوصی کار می‌کند و دیگر کارمند دولت نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy