Thursday, Sep 16, 2021

صفحه نخست » یعقوب ظروفچی بر اثر کرونا درگذشت

zoroufchi.jpg دویچه وله - یعقوب ظروفچی، خواننده سرشناس ترانه‌های سنتی و فولکلور موسیقی ترکی آذربایجانی در سن ۶۷ سالگی در باکو بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او شماری تک‌ترانه و آلبوم در کارنامه موسیقیایی خود دارد.

ظروفچی زاده سال ۱۳۳۳ در تبریز بود و خوانندگی را از نوجوانی آغاز کرد. او در سال‌های پیش از انقلاب عضو ارکستر بزرگ سازهای ملی در تبریز بود و در ارکستر تالار رودکی و رادیو تلویزیون ملی ایران نیز فعالیت می‌کرد.

او از چند روز پیش به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در شهر باکو بستری شده بود.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در سال‌های بعد از انقلاب هم تحصیلات موسیقیایی خود را در آلمان و آمریکا دنبال کرد و هم کنسرت‌های موسیقی داشت و هم چندین آلبوم منتشر کرد.

او چندین تک ترانه معروف و آلبوم‌هایی از ترانه‌های قدیمی و جدید بومی آذربایجان را در کارنامه دارد، از جمله آلبوم آرزو و آیریلیق.

شماری ترانه سیاسی نیز ساخته و خوانده است، از جمله سرود-ترانه‌ای بر شعر "ای اوشاقلار" از علیرضا نابدل، از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و هم قطعه‌ای بر شعری از هادی خرسندی در حمایت از اعتراضات اخیر جوانان خوزستان.

ظروفچی که تابعیت آمریکا و جمهوری آذربایجان را داشت در اواخر عمر در باکو زندگی می‌کرد و به هنگام ابتلا به کرونا هم در همین شهر بستری شد، اما معالجات برای نجات او بی‌نتیجه ماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy