Sunday, Sep 19, 2021

صفحه نخست » "اسامی گروگان‌گیران دو تابعیتی‌ها‌ در اختیار بریتانیا قرار گرفت"

uk2_091821.jpgریچارد راتکلیف همسر زاغری گفت این اولین لیست است و اسامی بیشتری نیز در اختیار دولت بریتانیا قرار خواهد داد

العربیه - ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری زندانی ایرانی - بریتانیایی، خبر داد که فهرستی ده‌نفره از افرادی که در «گروگان‌گیری» همسرش نقش داشته‌اند را به لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا تحویل داده است.

راتکلیف، در گفت‌و‌گویی با «بی‌بی‌سی» گفت که او فهرستی از اسامی کسانی که از ابتدا تا انتهای زنجیره گروگان‌گیری دوتابعیتی‌ها در ایران نقش دارند را به وزیر خارجه بریتانیا تحویل داده است.

او با اشاره به این که «این اولین لیست است و لیست‌های بیشتری نیز خواهد بود» عنوان کرد: «در سال‌های اخیر احساس کرده‌ام که یکی از مشکلات اصلی این است که هیچ ضرر و خسارتی متوجه این عملکرد دولت ایران در به گروگان‌گرفتن نازنین نشده است.»

همسر زاغری همزمان با نزدیک‌شدن به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با لیز تراس، از او خواسته است که مسئله آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران را در «اولویت» قرار دهد.

نازنین زاغری کارمند «بنیاد تامسون رویترز» که شاخه فعالیت‌های بشردوستانه خبرگزاری «رویترز» است سال 2016 در تهران بازداشت و به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت ایران به پنج سال زندان محکوم شد. او در این بین به دلیل شیوع ویروس کرونا به مرخصی موقت رفت و در حالیکه پایبند الکترونیکی به او وصل بود نمی‌توانست بیش‌تر از 300 متر از خانه والدینش دور شود. او پس از اتمام دوره محکومیت در پرونده اول، در مارس 2021 آزاد شد.

حجت کرمانی، وکیل او در آوریل گذشته خبر داد که دادگاه جدیدی او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و یک سال ممنوع الخروجی محکوم کرده است.

راتکلیف در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی گفت : «من فقط می‌خواهم از آن‌ها بشنوم که این مسئله در اولویت است و نازنین و تمام کسانی که توسط دولت ایران به عنوان برگه چانی‌زنی استفاده می‌شوند، به خانه برمی‌گردند.»

همسر نازنین زاغری با اشاره به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آتی گفت: «تراس ملاقاتی با وزیر جدید امورخارجه ایران در نیویورک خواهد داشت...امیدوارم که برآیند این گفت‌وگو مثبت باشد.»

او پیش‌تر درباره محمد جوادظریف، وزیر پیشین امورخارجه ایران به «العربیه»گفته بود که ظریف «مدیر ارشد بازاریابی صنعت گروگان‌گیری» این کشور است.

راتکلیف ماه گذشته در دیداری با دومینیک راب از او خواسته بود که در این مسئله موضع محکم‌تری در برابر ایران اتخاذ کند.

ساشا دشموک مدیر اجرایی عفو بین‌الملل بریتانیا نیز اخیرا گفته است: «یکی از مورادی که می‌خواهیم فورا در دستورکار وزیر خارجه جدید ببینیم، استراتژی واضح برای تضمین آزادی اتباع بریتانیا است که در ایران خودسرانه بازداشت شده‌اند.»

ریچارد راتکلیف در مصاحبه‌ای با العربیه پیش‌تر گفته بود که این پرونده فقط به عنوان یک برگ برنده برای نگه‌داشتن نازنین طی مذاکرات ایران با بریتانیا است.

حکومت ایران دوتابعیتی بودن شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به گفته دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری از دستگیری و «گروگان‌گیری» افراد دو تابعیتی به مثابه ابزار فشار برای پیش بردن مقاصد خود مانند چانه‌زنی در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مناسبات سیاسی بهره می‌برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy