Monday, Sep 20, 2021

صفحه نخست » در آستانه‌ آغاز سال تحصیلی جدید؛ اعتراض سراسری آموزگاران در بیش از ۱۵ شهر ایران

moaleman.jpg کیهان لندن - آموزگاران بار دیگر در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی آموزگاران در چند شهر ایران تجمع کردند. آموزگاران از سال ۹۲ در انتظار اجرای طرح رتبه‌بندی هستند که همواره با بی‌تفاوتی دولت‌های جمهوری اسلامی روبرو شده است.

آموزگاران شاغل و بازنشسته روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در ادامه اعتراضات روزهای گذشته، در چند شهر ایران تجمع کردند. تجمعات آموزگاران در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان صورت گرفته است.

آموزگاران در ایران سال‌هاست در انتظار اجرای طرح رتبه‌بندی شغل خود هستند. در صورت اجرای این طرح حقوق آنها افزایش خواهد یافت اما دولت‌ها دست به دست می‌شوند و این طرح را اجرا نمی‌کنند.

اکنون با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید اقشار بازنشسته، کارگر و حقوق‌بگیر، آموزگاران در روزهای گذشته در اعتراضاتی خواستار اجرای این طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هستند.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی جدید، امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ آموزگاران در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرمانشاه، اهواز، شیراز، آبادان، اصفهان، مشهد، کرج، ایذه، سنندج، خرم آباد، الیگودرز و یزد بطور همزمان مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

«معلم بیدار است از وعده‌ها بیزار است»، «ما از فرق می‌نالیم نه از فقر»، «خواسته ما رفع تبعیض است»، «تا اجرای کامل رتبه‌بندی خبری از کلاس نیست نه حضوری نه آنلاین»، «معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «شعار ۸۰ درصد حل نشه کلاس‌ها تعطیل میشه» از جمله شعارهای آموزگاران معترض بود.

در حالی که دولت رئیسی با وعده‌های زیادی در رابطه با سامان دادن به وضعیت معیشت اقشار ضعیف و اجرای قوانین و مصوبات روی کار آمده اما پس از چند هفته از فعالیت دولت، خبری از احتمال اجرای این طرح وجود ندارد.

پس از مدت‌ها سکوت نسبت به اعتراضات آموزگاران، ابراهیم رئیسی روز دوشنبه ۲۹ شهریور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که پس از حدود ۱۰ سال به ریاست رئیس‌ جمهوری برگزار شد، گفت که مسائل مالی و معیشتی معلمان «تنها یکی از مسائل مورد توجه» است، و این مشکلات باید «یکبار برای همیشه» حل شود.

رئیسی با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن «سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش» گفت، از این به بعد «هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد»، باید ابتدا در شورای عالی آموزش عالی «بررسی و کارشناسی شود و بعد برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم‌گیرنده ارجاع شود.»

البته مشخص نیست دولت او با وجود کسری بودجه، چطور قرار است مشکل آموزگاران را «یکبار برای همیشه» حل کند.

به نظر می‌رسد آموزگاران نیز امیدی به بهبود شرایط در آینده نزدیک ندارند و به همین دلیل یک روز پس از سخنان شعاری رئیسی اعتراضات خود را گسترده‌تر برگزار کردند.

خواسته اصلی آموزگاران، اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، و همچنین اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.

همزمان با تجمع سراسری آموزگاران، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ درباره لایحه رتبه‌بندی آموزگاران گفته که «پیش‌بینی‌های مالی صورت گرفته درباره رتبه‌بندی معلمان حاکی از این است که برای اجرایی کردن این لایحه حدود ۶۰ هزار میلیارد اعتبار مالی نیاز است که البته پیش‌بینی دولت از اعتبارات مورد نیاز بیش از اینها است. با این حال در صورت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی در دستور کار جلسات آتی مجلس و تصویب احتمالی آن، اجرای این لایحه به احتمال زیاد به سال آینده موکول خواهد شد!»

گفتنی است لایحه رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۲ در دولت دهم تهیه شد اما به اجرا نرسید. در این طرح بعد از یکسال معلمان بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شدند تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کنند که روی کاغذ ماند. وعده تصویب این لایحه در دولت و ارائه آن به مجلس و تلاش برای اجرای آن، در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز چندین‌بار توسط وزرا و سرپرستان وزارت آموزش و پرورش تکرار شد که صد وعده خوبان یکی وفا نشد.

سال ۹۸ قرار بود لایحه از مهر ماه به اجرا درآید که بر اساس آن معلمان در رتبه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند. رتبه یک بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از ۶ سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه ۵ بعد از ۲۴ سال خدمت را دربر می‌گیرد.

بر این اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش درآمد خواهد داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰ هزار تومان است، اما به علت نبود بودجه اجرا نشد و در سال ۹۹ این لایحه به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. بسیاری از نمایندگان در تبلیغات انتخاباتی خود برای مجلس یازدهم قول پیگیری برای تصویب و اجرای آن را داده بودند و با دادن همین وعده‌ها رأی آوردند.

حالا در سال ۱۴۰۰ از آنجا که دولت فعلی در ارائه لایحه بودجه نقش نداشته تصویب و اجرای آن برای این سال دوباره با اما و اگر روبرو شده و بنا به خبرهایی که از مجلس اسلامی می‌رسد، قرار است بر اساس الزامات بودجه ۱۴۰۰ تغییراتی در آن داده شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy