Monday, Sep 20, 2021

صفحه نخست » حجم اقتصاد ایران بیش از ۵٠ درصد کاهش داشته است

farsh.jpg رادیو بین المللی فرانسه - رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد آیندۀ اقتصاد ایران هشدار داده و گفته است که تولید ناخالص داخلی کشور طی سه سال اخیر ۵۷ درصد کاهش داشته است. در این حال برخی رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی با تکیه به یک گزارش دولتی می‌نویسند که سیاست "فشار حداکثری" دونالد ترامپ بسیار موفق بوده زیرا ضربات سنگینی به اقتصاد ایران وارد کرده است.

روز دوشنبه ۲٩ شهریور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسۀ اتاق بازرگانی مشهد گفت که طی دورۀ ۱۳٩۶ تا ٩٩، تولید ناخالص داخلی ایران به کمتر از نصف کاهش یافته و در نتیجه "رتبۀ کشورمان از پلۀ ۲۶ اقتصاد جهان، به پلۀ ۵۱ تنزل پیدا کرده است".

به گفتۀ او، اگرچه فقط با یک شاخص نمی‌توان سیمای اقتصاد کشور را ترسیم کرد، اما "این آمارها، هشدارهایی جدی برای آیندۀ اقتصاد ایران و تاکیدی بر ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های موجود در بر دارد".

بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران را در سال ۱۳٩۶ معادل ۴۴۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده، اما سه سال بعد این رقم به ۱۹۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

شافعی از دولت ابراهیم رئیسی می‌خواهد که "برای تغییر وضعیت موجود چاره‌ای بیندیشد" و سپس در مورد اهمیت مدیریت اقتصادی می‌گوید: "بخشی از اقدامات اصلاحی در بدنۀ اقتصاد کشور باید با انتخاب معاونان شایسته در وزارتخانه‌های اقتصادی و مدیران اصلح و کارآمد در ردۀ میانی" انجام گیرد.

او مثال می‌زند که در بازار انرژی، "بخش خصوصی اعتماد خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده و با توجه به خسارات و مشکلاتی که قبلاً متحمل شده، دیگر رغبت چندانی به ادامۀ فعالیت در این حوزه ندارد".

گزارش آمریکایی

رسانه‌های محافظه‌کار و منتقد دولت جو بایدن می‌نویسند که این دولت به تازگی گزارشی به کنگرۀ آمریکا داده که وسعت و سنگینی ضربات دولت دونالد ترامپ بر اقتصاد ایران و تأثیر سیاست "فشار حداکثری" را شرح می‌دهد. هیچ منبع معتبر آمریکایی یا نشریاتی چون نیویورک تایمز و واشنگتن پست حرفی از این گزارش نزده‌اند.

تنها سایت "واشنگتن فری بیکون" (The Washington Free Beacon) و سپس سایت "فاکس بیزنس" که هر دو از رسانه‌های جمهوری‌خواه تندرو محسوب می‌شوند، می‌گویند که به این گزارش دست یافته و خلاصه‌ای از آن را منتشر کرده‌اند.

به درستی معلوم نیست که دولت جو بایدن به چه قصدی چنین گزارشی را به کنگره آمریکا داده است.

موضوع اصلی گزارش، خسارت سنگینی است که تحریم‌های آمریکا در زمان ترامپ به بازرگانی ایران وارد کرده است: حجم بازرگانی که در سال ۲٠۱٩ معادل ۴۶ میلیارد دلار بوده، یک سال بعد به ۲٨ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در گزارش آمده است که فشار اقتصادی و کمبود نقدینگی در نهایت به اعتراض‌های اجتماعی ایرانیان انجامیده است. سایت "واشنگتن فری بیکون" که می‌گوید نسخه‌ای از گزارش را به دست آورده، با انتقاد از جو بایدن می‌افزاید: این گزارش در حالی فاش می‌شود که دولت بایدن مذاکره با ایران را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند تا به یک برجام اصلاح‌شده دست یابد.

در این گزارش همچنین آمده است که چین طرف اصلی تجارت با ایران است، ولی با اینحال مبادلات دو کشور از سال ۲٠۱٩ تا سال بعد، حدود ۳۶درصد کاهش داشته و از ۱٩ میلیارد به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

"واشنگتن فری بیکون" از "یک کارشناس ایرانی" موسوم به بهنام بن طالب‌لو نیز نقل می‌کند که ارقام منتشرشده "موفقیت سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را نشان می‌دهد".

به نظر می‌رسد که انتشار این گزارش تأیید نشده از سوی سایت‌های جمهوری‌خواه، بیشتر بهانه‌ای باشد برای انتقاد از دولت جو بایدن و دفاع از کارنامۀ دونالد ترامپ.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy