Saturday, Oct 16, 2021

صفحه نخست » درگیری تکاوران ایرانی با دزدان دریایی در خلیج عدن

pen16.jpgپنج قایق تندرو دزدان دریایی یک کاروان تجاری ایرانی و دو نفت‌کش را هدف گرفته بودند

ایندیپندنت فارسی - نیروهای دریایی ایران می گویند روز شنبه موفق شدند گروهی از دزدان دریایی را که در خلیج عدن به تعدادی کشتی ایرانی، از جمله دو نفت‌کش حمله کرده بودند، عقب برانند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، گفت تکاوران ناوگروه ۷۸ نیرو دریاییِ ارتش آن دزدان را که به یک کاروان تجاری ایرانی هجوم برده بودند، عقب زدند.

دریادار ایرانی گفت، ناوگروه ۷۸ که متشکل از ناوشکن البرز است بامداد شنبه مشغول اسکورت دو نفتکش ایرانی بود که پنج قایق دزدان دریایی به آن‌ها حمله کردند. این مقام نظامی افزود: «ناوگروه ۷۸ با حمله دزدان دریایی که در حقیقت ما آن‌ها را تروریسم دریایی می‌دانیم، مواجه شد که با اقدام بموقع تکاوران این ناوگروه و تیراندازی ایذایی آنان، قایق‌های مهاجم مجبور به ترک صحنه شدند و حمله آن‌ها دفع شد.»

طبق روایت دریادار ایرانی و گزارش سایر رسانه‌ها همچون صدا و سیما، به نظر می‌رسد که دزدان دریایی از قایق‌های تندرو استفاده کرده باشند و سپس با شلیک سنگین از سوی ناوگروه ایرانی، عقب رانده شده باشند.

ناوشکن البرز دو سال پیش به همراه زیردریایی غدیر ۹۴۵ به ناوگان نداجا در بندر عباس ملحق شد. سابقه ساخت این ناوشکن به دهه ۱۳۵۰ و سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد و با وجود حدود ۵۰ سال عمر، همچنان فعالیت می‌کند. این ناوشکن از اواسط ماه مرداد حضور در آب‌های بین‌المللی را برای مقابله با دزدان دریایی آغاز کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تلویزیون ایران فیلمی کوتاه از درگیری صبح شنبه منتشر کرد. یک مقام نظامی در گفت‌وگو با این تلویزیون گفت که دزدان دریایی از پنج جهت به کشتی‌های ایرانی هجوم آورده‌اند. او افزود، اگر این کشتی‌ها به دست دزدان بیفتد، می‌توانند آن‌ها را وارد آب‌های سرزمینی سومالی کنند که در آن صورت نیروهای ایرانی طبق قوانین بین‌المللی اجازه ورود به آن‌ را نخواهند داشت. او تاکید کرد که عملیات ایران هیچ تلفات انسانی نداشته است.

دریادار ایرانی گفت: «با اقدام بموقع تکاوران دریایی ارتش، این دو نفتکش به سلامت از منطقه خلیج عدن عبور کردند و هم‌اکنون نیز کشتی‌های خودی و کشتی‌های سایر کشورها در امنیت کامل در حال عبور از این منطقه هستند و تا کنون مورد خاصی در این منطقه مشاهده نشده است.»

نیروی دریایی ایران در سال‌های گذشته گستره فعالیت خود را بیشتر کرده است و ناوهای ایرانی برای حفاظت از کشتی‌های ایرانی در مقابل حملات دزدان دریایی سومالیایی، در اقیانوس هند و خلیج عدن هم حضور دارند. در سال‌های آخر حکومت محمدرضا شاه پهلوی نیز نیروی دریایی ایران شروع به حضوری گسترده در اقیانوس هند و نزدیکی قاره آفریقا کرده بود که اغلب مورد توجه قدرت‌های منطقه و جهان قرار می‌گرفت.

خلیج عدن در نقطه‌‌ای راهبردی و حساس قرار دارد و از زمان یونان باستان جزو مناطق مهم دریایی به حساب می‌آمده است.

این خلیج عمیق از یک سو با یمن هم‌جوار است و از سوی دیگر، با سومالی و جیبوتی. در سال‌های جنگ سرد، حضور نیروی دریایی شوروی در آن منطقه در حمایت از متحد خود، اتیوپی، و نیز ایفای نقش‌ آن در جنگ‌های منطقه شاخ آفریقا، جنجال‌برانگیز بود. حالا نیز حضور ایران در این منطقه به دلیل حمایت آن از شورشیان حوثی در یمن، امری حساس تلقی می‌شود. نیروهای اطلاعاتی کشورهای عربی و اسرائیل نیز در جای‌جای این منطقه (از جمله از طریق همکاری با کشورهایی چون اریتره و جیبوتی) حضور دارند. جزیره سقطره در این منطقه که بخشی از خاک یمن است، در کنترل امارات متحده عربی قرار دارد که پس از عادی‌سازی روابط با اسرائیل، برخی گردشگران اسرائیلی را نیز وارد آن جزیره کرده است و به آن علت، مورد انتقاد قرار گرفته است.

خلیج عدن از غرب از راه تنگه باب‌المندب به دریای سرخ می‌رسد؛ دریایی که مصر و اریتره در غرب آن قرار دارند و جزیره‌العرب (از جمله بنادر مهم عربستان سعودی) در سمت شرق آن. به گفته مقامات نظامی ایرانی، دزدان دریایی می‌خواسته‌اند با گذر از باب‌المندب وارد دریای سرخ شوند که نیروهای نظامی ایران جلو آن‌ها را گرفته‌اند.

البته اهمیت خلیج عدن در سال‌های تعطیلی کانال سوئز دوچندان بود، اما با گشایش و گسترش آن کانال توسط مصر در سال ۱۹۷۵، از اهمیت سوق‌الجیشی این آب‌راه نیز کاسته شد. با این حال، هنوز نیز کشتی‌هایی که بین دریای مدیترانه و دریای عرب (در اقیانوس هند) حرکت می‌کنند، می‌بایست از خلیج عدن گذر کنند و همین امر باعث می‌شود که سالی بیش از ۲۰ هزار کشتی از آن عبور کنند. محمولات نفتی کشورهای هم‌جوار با خلیج فارس نیز اغلب باید از خلیج عدن عبور کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy