Wednesday, Nov 10, 2021

صفحه نخست » چگونه سرلشکر «جواد غفاری» فرمانده سپاه توسط بشار اسد از سوریه طرد شد

arab10.jpgالعربیه - منابع آگاه سوری برای اولین بار جزئیاتی درباره دلایل اخراج سرلشکر پاسدار مصطفی جواد غفاری، فرمانده سپاه پاسداران در سوریه، توسط بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را برای تلویزیون العربیه فاش کردند.

پاسدار مصطفی جواد غفاری که در میان سوری‌ها به جنایتکاری و قتل عام روستاهای سنی‌نشین القصیر و اطراف حلب شهرت دارد و با نام «قصاب حلب» لقب گرفته است، در اواسط سال 2014 از سوی قاسم سلیمانی به سوریه اعزام شد. او در جنگ‌های حلب و محاصره اهالی آن و قتل عام روستاهای اطراف آن نقش اساسی را ایفا کرد و شهرتش را از طریق کشتار غیرنظامیان کسب کرد.

منابع آگاه سوری به تازگی جزئیات طرد این فرمانده ایرانی معروف به «قصاب حلب» توسط بشار اسد را برای العربیه فاش کردند.

طبق گفته این منابع، بشار اسد و اطرافیان او در کاخ ریاست‌ جمهوری سوریه پس از ماه‌ها اختلاف بر سر فعالیت‌های پاسدار جواد غفاری به دلیل رفتارهای متهورانه و خودسر که به عنوان نقض حاکمیت سوریه محسوب می‌شد، از اقدامات او به عنوان نماینده نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای وابسته به سپاه در سوریه به دلایل مختلف از جمله قتل‌عام بی‌رحمانه غیرنظامیان توسط او که مایه بدنامی بیشتر رژیم اسد در سطوح مختلف در داخل و خارج سوریه شده بود، از عملکرد او ناراضی بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

این منابع که از داخل رژیم سوریه هستند به «العربیه» گفتند که غفاری با هدف ایجاد شبکه‌ قاچاق یک «بازار سیاه» ایجاد کرده بود و این بازار سیاه چالشی برای بازار دولت سوریه محسوب می‌شود، او از دادن گمرک به نهادهای مربوطه در سوریه تخطی کرده و کالاهایی را برای رقابت با بازار دولت سوریه به صورت قاچاق وارد این کشور می‌کرد.

این منابع افزودند:«نیروهای ایرانی در سوریه بارها از منابع طبیعی این کشور برای منافع شخصی خود بهره‌برداری کرده و با استفاده از شرایط جنگ داخلی و به دلیل تسلط بر مناطق وسیعی از سوریه اقدام به غارت و چپاول منابع طبیعی و اقتصادی سوریه کرده و حتی از دادن مالیات به دولت سوریه طفره رفته‌اند».

این منبع همچنین فاش کرد که غفاری در پی یک رشته حوادث و در پس زمینه حملات منتسب به اسرائیل، به حضور عناصر و سلاح‌های ایرانی در مناطقی که رژیم سوریه استقرار آنها را ممنوع کرده بود، اعتراف کرد.

منبع سوری گفت، پاسدار غفاری معروف به «قصاب حلب» همچنین برخلاف دستورات دولت سوریه و بدون هماهنگی با آن دست به فعالیت‌های تروریستی علیه آمریکا و اسرائیل داد که این عملیات‌ها توسط سرویس‌های امنیتی این کشورها فاش شد به طوری که تقریباً منجر به ورود سوریه به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر ناخواسته می‌شد.

این منبع افزود، اخراج و طرد این فرمانده سپاه پاسداران توسط شخص بشار اسد بخشی از روند منفی پیش روی نیروهای ایران و حضور آنها در سوریه و در کل منطقه است.

منابع سوری افزودند: «طرد مصطفی جواد غفاری که دقیقا نقشه‌های قاسم سلیمانی را با تأسیس شبه‌نظامیان حزب‌الله سوریه دنبال می‌کرد، ضربه‌ای سنگین به برنامه‌های توسعه‌طلبانه ایران در سوریه تلقی می‌شود».

گفتنی است که دولت سوریه نه تنها غفاری را به خاطر خودسری‌ها و لجام گسیختگی‌های نیروهای تحت کنترلش را از سوریه به صورت تحقیر آمیز اخراج کرد، بلکه با کمک روس‌ها مانع از تشکیل گروه شبه‌نظامی فرقه‌‌گرایی به نام «حزب الله سوریه» شد. این اولین اقدام و مهمترین اقدام برای منع برنامه‌های فرقه‌گرایانه سپاه پاسداران و مزدوران فرقه‌گرای ایران در سوریه توسط روس‌ها و دولت سوریه به شمار می‌رود.

پاسدار مصطفی جواد غفاری یا «قصاب» حلب کیست؟

صالح العفیسی، یکی از افسران ارتش آزاد سوریه که پیشتر در مناطق روستایی حلب بود، در مصاحبه‌ای با سایت «المشارق» مصری می‌گوید:«غفاری که به نام‌های سید جواد و حاج جواد غفاری نیز مشهور است، در سال 2014 و پس از کشته شدن پاسدار حسین همدانی، فرماندهی نیروهای رژیم و شبه‌نظامیان فرقه‌گرای وابسته به سپاه قدس را در سوریه بر عهده گرفت. او از پایگاه خود در جنوب شرقی حلب تمام شبه‌نظامیان فرقه‌گرا که سپاه قدس آنها را از افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، و سوریه سازماندهی کرده و با شستشوی مغزی و سیراب کردن آنها با ایدئولوژی افراط‌گرایانه فرقه‌ای سنی‌‌ستیز، آنها را برای قتل عام مردم بی گناه سوریه آموزش و در سوریه بکار می‌گرفت، فرماندهی می‌کرد.

العفیسی گفت: «این فرمانده سپاه تا جایی در قتل عام غیرنظامیان در سوریه شهرت یافت که لقب «قصاب حلب» گرفته بود. غفاری شبه‌نظامیان فرقه‌‌گرا را از کشورهایی عراق، لبنان، افغانستان، پاکستان و ایران برای اجرای برنامه‌های توسعه‌طلبانه سپاه قدس به منظور ایجاد یک کریدور زمینی میان تهران-عراق- سوریه - بیروت تشکیل داده بود».

محمد العبدالله، روزنامه‌نگار سوری نیز در مصاحبه‌ای گفته است غفاری معمار برنامه ایران در سوریه و مجری طرح‌های سلیمانی در سوریه است.

العبدالله در مصاحبه با دیارنا، گفت، غفاری که به عنوان «قصاب حلب» معروف است سال 2014 به سوریه منتقل شد و در جنگ‌های حلب و محاصره آن اهمیت خود را یافت. او بخاطر عدم تمایز بین اهداف غیرنظامی و نظامی و کشتار در مناطق سنی‌نشین سوریه شهرت یافت.

عبدالله افزود که گفته می‌شود غفاری در سال 2016 عامل کارشکنی علیه تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق تحت‌ محاصره در شرق حلب بوده است و إصرار داشت تا همه اهالی حلب را قتل عام شوند.

وی افزود، او فرماندهی یک واحد ویژه متشکل از 7000 جنگجوی فرقه‌گرا که از کشورهای مختلف، از جمله عراق، ایران، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان آمده بودند را به عهده داشت.

ایجاد تغییر و جابجایی جمعیتی

بشیر البسام وکیل سوری نیز از نقش پاسدار جواد غفاری در برنامه ایران برای تغییر بافت جمعیتی در بسیاری از مناطق سوریه سخن گفته است.

او گفت، ایران از طریق دخالت مستقیم خود موجب آوارگی گسترده سوری‌ها شد. نقش مخرب ایران در سوریه و ترویج فرقه گرایی باعث شد که سوری‌ها یا به مناطق دیگری مهاجرت کنند یا به کلی از سوریه به کشورهای همسایه مهاجرت کنند او گفت سپاه پاسداران ایران جنایت بزرگی در حق مردم سوریه مرتکب شد.

البسام گفت: «هدف خالی کردن بخش‌هایی از دمشق و مناطق روستایی آن، حلب، حما و دیرالزور از سنی‌ها و جایگزین کردن آنها با شیعیان سوری یا غیر‌سوری است.»

وی گفت، این اقدامات به منظور تضمین حضور ایران در سوریه در دراز مدت و سرکوب هرگونه مخالفت با حضور یا گسترش نفوذ تهران در این کشور است.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy