Wednesday, Nov 10, 2021

صفحه نخست » اذعان سپاه به تدارک برای درگیری دریایی با نیروهای آمریکایی

sepah_111021.jpgالعربیه - به گفته «تانکر ترکز»، این کشتی نفت خام ایران را به چین می‌برد، اما پس از اینکه پکن از تحویل این محموله امتناع کرد، در راه بازگشت به ایران توسط سپاه پاسداران توقیف شد

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران ادعا کرد که هنگام حمله نیروهای سپاه به نفتکش ویتنامی «سوتیز» و توقیف آن، ناوها و شناورهای جنگی آمریکا به سمت آن‌ها آمده و «آرایش جنگی» گرفته بودند.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، تنگسیری در اظهاراتی عنوان کرد که این کشور پیش از انجام این عملیات، خود را برای اجرای «مأموریت بزرگ» آماده کرده بود.

سرنخ‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای ایرانی برای آمریکا تله گذاشته و خواهان درگیری با نیروهای آمریکایی بودند. پیش از این، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به «العربیه» گفته بود که آنچه اتفاق افتاد، «پیشتر توسط ایران و در سطح بالایی از سلسله مراتب نظامی و شاید سیاسی به خوبی برنامه‌ریزی شده بود.»

به گفته تنگسیری، «پس از مدت‌ها کار اطلاعاتی و رصد دقیق و مستمر» هنگامی که این نفتکش در حدود 40 مایلی ساحل شهر جاسک و در آب‌های بین‌المللی قرار داشت، سپاه به آن هجوم برد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد، نفتکش ویتنامی «سوتیز» را با «حکمی قضایی» آزاد کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که این کشتی حامل «نفت دزدیده شده» این کشور بوده است، اما وب‌سایت «تانکر ترکرز» که حرکت کشتی‌ها را رصد می‌کند اعلام کرد، این کشتی نفت خام ایران را به چین می‌برد، اما پس از اینکه پکن از تحویل این محموله امتناع کرد، این نفتکش به سوی ایران بازمی‌گشت.

به گفته «تانکر ترکرز»، نفتکش ویتنامی «سوتیز» به آمریکا تعلق نداشته و ارتباطی با این کشور ندارد اما پیش از آن‌که توسط سپاه به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت شود، در نزدیکی یک واحد گشت‌زنی نیروی دریایی آمریکا در حال حرکت بود.

وزارت دفاع آمریکا نیز ادعاهای ایران مبنی بر اقدام نیروهای آمریکایی در مصادره محموله نفتی نفتکش توقیف شده را «نادرست» خواند.

به گفته مقامات آمریکایی، فرماندهی منطقه از دو ناو جنگی درخواست کرد که با نزدیکی به محل وقوع حادثه از جزئیات آگاه شوند اما خدمه نفتکش ویتنامی از نیروهای آمریکایی برای مقابله با نیروهای ایرانی درخواست کمک نکردند.

تنگسیری ادعای آمریکا را زیر سوال می‌برد و می‌گوید «آمریکایی‌ها برای نظارت می‌توانستند از پهپاد و هواپیما استفاده کنند.» این در صورتی است که خود او در این مصاحبه عنوان کرده بود که «پهپادها و بالگردهای آمریکایی» در منطقه عملیات در حال پرواز بودند.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا به «العربیه» گفته بود، واحد فرماندهی آمریکا پس از این‌که متوجه خروج برخی از نیروهای سپاه از آب‌های سرزمینی این کشور و ورود به آب‌های بین‌المللی شد، برای کسب اطلاعات بیشتر، «نیروهای نظارت هوایی» خود را به منطقه ارسال کرد.

پنتاگون روایت‌های سپاه درباره حادثه نفتکش توقیف شده در دریای عمان را تکذیب و ادعاهای آن مبنی بر رویارویی دریایی میان دو طرف را «دروغ» خواند.

مقامات آمریکایی معتقدند، اقدامات اخیر ایران برای گرفتن امتیازهای بیشتر در مذاکرات هسته‌ای پیش رو برای بازگشت به توافق برجام است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy