Wednesday, Nov 10, 2021

صفحه نخست » فرمانده ارشد سپاه در سوریه به دستور بشار اسد برکنار شد

assad_111021.jpgمنابعی در دمشق گفته‌اند که اسد نسبت به نقض حق حاکمیت سوریه توسط نیروهای ایرانی اعتراض کرده است

ایندیپندنت فارسی - جواد غفاری، فرمانده ارشد نیروهای سپاه پاسداران در سوریه، به دستور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برکنار شده است. این خبری است که تلویزیون العربیه روز سه‌شنبه ۱۸ آبان گزارش کرد و در ۲۴ ساعت گذشته به طور وسیعی در رسانه‌های عربی و اسرائیلی گزارش شده است. به گزارش این شبکه، بعضی از مقام‌های دولت اسد با برخی اقدام‌های غفاری مشکلات جدی داشتند و حتی آن‌ها را «نقض حق حاکمیت سوریه» می‌دانستند.

به گفته منابعی در دمشق که با «العربیه» صحبت کرده‌اند، آقای غفاری کالاهای گوناگون را قاچاقی وارد سوریه می‌کرده و بازار سیاه تسلیحاتی بر پا کرده بوده که رقیبی برای بازار سوریه بوده است.

شبکه تلویزیونی «الحدث» نیز گزارش کرد که سوریه، نیروهای ایرانی را متهم کرده است که از منابع طبیعی و اقتصادی سوریه به نفع خود بهره می‌برند، بدون این‌که به حکومت سوریه مالیات بپردازند. در گزارش این تلویزیون در ضمن شنیدیم که پس از آن‌که اسرائیلی‌ها غفاری را به تدارک حمله پهپادی به آن کشور متهم کردند، او مجبور شد به مقام‌های دمشق اعتراف کند که برخی از نیروهای ایرانی را بدون اطلاع آن‌ها به کشور وارد کرده است.

به گزارش «الحدث»، غفاری شماری از حمله‌های صورت گرفته علیه آمریکا و اسرائیل را از خاک سوریه انجام داده است که برخی بسیار خطرناک بودند و می‌توانستند باعث جنگی ناخواسته در منطقه بشوند. از آن جمله است حمله روز ۲۰ اکتبر به نیروهای آمریکایی.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یکی از منابع سوری در گفت‌وگو با شبکه‌های عربی گفت که کنار زدن غفاری ضربه‌ای مهم به چشم‌اندازی است که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه که سال گذشته توسط آمریکا کشته شد، برای تسلط ایران بر منطقه‌ای راهبردی، از مرزهای ایران تا سواحل سوریه و لبنان در دریای مدیترانه، داشته است؛ همان «هلال شیعه» که سلیمانی در سخنرانی‌هایش بارها به آن اشاره کرده بود.

جواد غفاری، که از او با عنوان «سرتیپ احمد مدنی» نیز نام برده شده است، از فرماندهان قدیمی جنگ ایران و عراق است که در سال ۱۳۹۳ به حکم قاسم سلیمانی به سوریه رفت و فرمانده اصلی نیروهای سپاه در شمال سوریه شد. پایگاه او در جنوب شرقی شهر حلب نقش مهمی در پیشرفت‌های نیروهای طرفدار اسد در جنگ داخلی سوریه داشت. در مهر ۱۳۹۴، پس از کشته شدن حسین همدانی، آقای غفاری از سلیمانی حکمی جدید گرفت تا فرمانده اصلی سپاه در سوریه باشد؛‌ او البته تحت نظر سلیمانی کار می‌کرد که رفت‌وآمد مرتب به سوریه داشت و تصمیم‌های اصلی را خودش می‌گرفت.

بر اساس برخی منابع، آقای غفاری در بعضی از کشتارها در جریان نبرد برای آزادی حلب نقش داشته است. برخی منابع سوری حتی او را «قصاب حلب» نامیده‌اند. او در ضمن متهم است که در جریان محاصره غوطه شرقی در نزدیکی دمشق، و شهرهای مهم دیگری همچون درعا و قنیطره نیز مرتکب جنایت‌هایی شده است. غفاری در ضمن در جریان حضور نیروهای سپاه در خاک عراق نیز نقش داشته است.

اسرائیل در گزارش‌های خود راجع به چهره‌های سپاه که آن کشور را تهدید می‌کنند، بارها به نام غفاری اشاره کرده بود. گفته می‌شود که اسرائيل، که رابطه نزدیکی با روسیه دارد، در دیدار با مقام‌های مسکو در مورد غفاری هشدار داده بود. در جریان جنگ داخلی سوریه، روسیه معمولا به اسرائیل اجازه داده است دست به حمله‌های متعدد هوایی در خاک سوریه بزند تا نیروهای ایرانی و متحدان آن همچون حزب‌الله لبنان، امکان نزدیک شدن به مرزهای اسرائیل نداشته باشند.

دولت اسد در ماه‌های گذشته دست به بهبود روابط خود با کشورهای عربی زده است که مخالف یا رقیب ایران محسوب می‌شوند. از جمله کشورهایی همچون اردن و امارات متحده عربی صحبت از احتمال بازگشت دمشق به اتحادیه عرب کرده‌اند. در همین راستا، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات، اخیرا به دمشق سفر کرد تا دیداری علنی با اسد داشته باشد. او اولین مقام اماراتی است پس از جنبش انقلابی سال ۲۰۱۱ است که به دمشق می‌رود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy