Sunday, Nov 14, 2021

صفحه نخست » حقوقدان داخل کشور: محاکم جمهوری اسلامی برای آبروی خانواده اولویت قائل‌اند نه برای حقوق کودک تجاوز دیده

childHR_111521.jpgرادیو زمانه - مهسا غلامعلی، حقوقدان در مصاحبه با روزنامه شرق درباره نحوه رسیدگی به تجاوز جنسی پدر به کودکان ایرانی در محاکم جمهوری اسلامی گفت: «ما خیلی در پرونده‌ها دیده‌ایم که حتی قضات موضوع را خانوادگی مطرح می‌کردند و می‌‌گفتند که چرا به دادگاه آمدید؟

خودتان در خانه و خانواده مشکل را حل می‌کردید. چرا؟ چون خانواده و آبروی آن برایش معنای بیشتری می‌دهد تا حقوق فردی و انسانی افراد. در مراحل شدیدتر خشونت، کمک‌گرفتن از بزرگان فامیل، اورژانس اجتماعی، شکایت یا حتی ترک خانه برای ایجاد امنیت راهکارهای بعدی هستند.» غلامعلی در ادامه این مصاحبه درباره راهکارهای مقابله با خشونت گفت: «ما هیچ محتوایی درباره مصادیق خشونت، راه‌های مقابله با آن، تکنیک نه‌گفتن و آشنایی با بدن در مدارس نداریم.

ما پرونده‌ای داشتیم که مادر وقتی شروع کرد با ویدئوهای آموزشی اندام خصوصی را به کودکش بیاموزد، فهمید که‌ ای داد بیداد، این بچه یک سال است که تحت آزار جنسی عمویش قرار داشته و هیچ کسی آن را نمی‌دانسته است. البته والدین در این زمینه مسئولیت دارند، اما پس وظیفه آموزش و پرورش چیست؟ اگر خانواده فرصت نداشته باشد، سواد نداشته باشد یا بدتر از همه اینکه خودش آزارگر باشد، کودک از کجا یاد بگیرد و بداند؟ برای همین هم هست که می‌گویند توسعه انسانی از کودکان شروع می‌شود.»

***

خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری به دست همسر معمم‌اش را منتشر کرده بود به خاطر انتشار این خبر به ۱۱ ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شد

سینا قلندری، خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری دختر ۱۴ ساله در لرستان را به دست همسر آخوندش در شهریور سال جاری منتشر کرده بود با انتشار تصویری از حکم خود در اینستاگرام نوشت: «در دادگاهی که حضور نداشتم به ۱۱ ماه و ۱۶ روز زندان و دو سال ممنوعیت از شغل خبرنگاری محکوم شدم.» ۸ شهریور سال جاری مبینا سوری، دختر ۱۴ ساله‌ای که در ۱۱ سالگی به عقد اجباری با پسرعمه معمم خود درآمد، توسط همسر و چند نفر از اقوام همسرش در بیابان کشته شد.

ابتدا پدر مبینا سوری قتل را به عهده گرفت، اما ۱۰ روز بعد و پس از خبررسانی سینا قلندری که قاتل را همسر مقتول معرفی کرد، پلیس فرد معمم را دستگیر کرد و او نیز فوراً به قتل مبینا سوری به وسیله خفه کردن با روسری اعتراف کرد. سینا قلندری می‌گوید: «خبر را به سه دلیل منتشر کردم؛ اول اینکه نمی‌خواستم قاتل واقعی قسر در برود.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

این فرد روحانی بر سر مزار همسرش به دروغ گریه می‌کرد و می‌گفت خانم سوری را دوست داشته و نمی‌داند چه کسی او را کشته. دوم اینکه با کودک-همسری مخالفم و معتقدم که ازدواج اجباری کودکان در سنین پایین اصلا کار درستی نیست و منجر به تباه شدن زندگی‌های زیادی می‌شود. سوم هم قصدم ریشه‌کن شدن قتل‌های ناموسی است. وقتی قانون و قاضی و دادگاه وجود دارند، ما حق نداریم که خودمان به دلیل وجود شک و ظن، حکم را اجرا کنیم و ترویج‌کننده قتل و خشونت باشیم. حالا هم آقای علی مجتهدزاده لطف کردند وکالت من را بر عهده گرفتند که امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر بتوانم حقیقت را ثابت کنم و زندانی نشوم. هیچ قسمتی از این حکم عادلانه نیست.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy