Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » قطع گاز در کارخانه‌های سیمان آغاز شد

firma.jpg کیهان لندن - نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته که از هفته گذشته با کاهش دمای هوا، مشکل تکراری قطع گاز صنایع در روزهای سرد سال آغاز شده است. دولت از چند هفته پیش مجوز استفاده از مازوت در کارخانه‌های سیمان را تمدید کرده اما به گفته فعالان صنفی حتا مازوت نیز به اندازه کافی در اختیار سیمانکاران قرار نگرفته است.

عباس حسینی نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با اشاره به اینکه از هفته گذشته با کاهش دمای هوا مشکل تکراری قطع گاز صنایع در روزهای سرد سال آغاز شده، گفت: «از شنبه هفته گذشته همزمان با کاهش دمای هوا قطع گاز واحدهای سیمانی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.»

عباس حسینی افزوده که «در حال حاضر واحد‌های سیمانی که در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور قرار دارند، با قطعی گاز مواجه هستند و هم‌اکنون تولید سیمان در این مناطق با سوخت مازوت انجام می‌شود.»

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

هرچند از هفته گذشته که گاز واحدهای سیمان قطع شده، تولید با مازوت ادامه دارد اما این اتفاق هزینه‌ تولید را افزایش خواهد داد و بار بیشتری بر دوش واحدهای تولیدی خواهد گذاشت.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران در اینباره توضیح داد: «در سال جاری قیمت گاز واحدهای سیمانی از ۱۱۹ تومان در هر مترمکعب به ۴۵۰ تومان در هر متر مکعب افزایش یافت به این ترتیب در شش ماهه اول سال، قیمت تمام شده یک تن سیمان فقط به واسطه افزایش قیمت انرژی ۳۵ درصد رشد داشته است. این افزایش به غیر از رشد سایر اقلام هزینه‌ای است. اکنون با قطع گاز و اجبار واحدها برای تولید با مازوت، هزینه حمل مازوت نیز به واحدهای تولیدی تحمیل خواهد شد و به این ترتیب قیمّت تمام شده سیمان، تنها در بخش تامین سوخت حدود ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

همچنین عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان گفته که «کارخانه‌های سیمان تنها به اندازه ۱۵ روز مازوت برای مصرف دارند.»

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد قیمت سیمان بار دیگر با افزایش روبرو شود. عبدالرضا شیخیان نیز تأکید کرده که استفاده از مازوت تفاوت قیمت تولید و عرضه ما را زیاد می‌کند. به همین دلیل با ادامه قطع گاز، قیمت سیمان گران می‌شود.

عبدالرضا شیخیان در همین ارتباط گفته که تولیدکنندگان سیمان «از سیستم قیمتگذاری دستوری خارج شده‌ایم و قیمت ما در بورس مشخص می‌شود. با جایگزین شدن مازوت به جای گاز هم به زودی تغییر قیمت اعمال می‌شود.»

این در حالیست که افزایش قیمت سیمان یکی از دلایل رکود تورمی در بازار مسکن ایران ارزیابی می‌شود.

اکنون گاز صنایع سیمان در حالی همزمان با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف قطع شده که واحدهای تولید سیمان در تابستان امسال با قطع مداوم برق، به منظور تامین برق خانگی روبرو بودند. قطع برق سبب شد که تولید سیمان در بسیاری از واحدها متوقف شود و توقف فعالیت واحدها، تولید سیمان در تابستان را حدود دو درصد کاهش داد و در ادامه نیز قیمت این محصول افزایش یافت.

گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید تورم سالانه مصالح ساختمانی ۸۸ درصد شده و سیمان بیشترین میزان تورم معادل ۱۴۴ درصد را داشته است. ایرج رهبر رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، گفته بود هر سه ماه یکبار قیمت مصالح ساختمانی بیشتر می‌شود. خبری که نشان می‌دهد احتمال اینکه دولت بتواند خانه‌های طرح «جهش مسکن» را ارزان به دست مردم برساند، بسیار ضعیف است.

علی کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در توئیتی نوشته که «برای اولین بار پس از پایان جنگ شاهد خاموشی در زمستان خواهیم بود. با اولین موج سرما گاز نیروگاه ها قطع خواهد شد و حداکثر ١٠ روز ذخیره مازوت و گازوییل در نیروگاه‌ها وجود دارد. در کشوری که نرخ موفقیت در حفاری گاز بدون مطالعه (Wildcat drilling) بالای ۶۵٪ است، کمبود گاز باورنکردنی است.»

اما آثار دیگری نیز در مدیریت ناکارآمد انرژی در ایران وجود دارد که آلودگی هوا یکی از آنهاست. کمبود گاز از یکسو صنایع را ناچار به استفاده از سوخت مازوت‌ کرده و از سوی دیگر نیروگاه‌های تولید برق نیز از مازوت برای تولید برق استفاده می‌کنند تا کمبود برق در کشور جبران شود.

کیهان لندن پیشتر به نقل از دنیای اقتصاد نوشته بود که در طول ۱۰ روز نخست آبان به یکباره غلظت گاز دی‌اکسید گوگرد در آسمان تهران به نسبت پارسال و مهرماه امسال «جهش» داشته و افزوده بود که «این «جهش» سوال‌برانگیز است و می‌تواند به شروع دوباره مازوت‌سوزی یا تشدید آن در نیروگاه‌ها و صنایع مرتبط باشد.»

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «طراحی نیروگاه‌های حرارتی کشور براساس سوخت گاز طبیعی بوده و از نظر این شرکت استفاده از سوخت گاز در تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور به دلیل کاهش تبعات زیست محیطـی، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی همواره در اولویت قرار دارد ولیکن به دلیل محدودیت اعمالی در تحویل سوخت گاز از جانب شرکت ملی گاز ایران ناشی از افزایش مصرف سوخت گاز در بخش خانگی و ایجاد موازنه منفی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی، امکان تامین ۱۰۰ درصدی سوخت گاز مصرفی نیروگاه‌ها توسط شرکت ملی گاز ایران مخصوصا در نیمه دوم هر سال میسر نیست.لذا نیروگاه‌ها برای جلوگیری از اعمال خاموشی ناشی از کمبود سوخت در شبکه سراسری برق کشور بالاجبار از سوخت مایع (گازوئیل- مازوت) استفاده می‌کنند.»

روزنامه همشهری نیز روز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در گزارشی اعلام کرده که منبع بزرگ تولید آلایندگی در مشهد، ۴نیروگاه تولید برق هستند که با سوخت مازوت و دیگر سوخت‌های سنگین فعالیت می‌کنند؛ حدود ۲۰درصد آلودگی هوای شهر مشهد نتیجه فعالیت این نیروگاه‌هاست. اراک به پایتخت صنعتی ایران معروف است، اما همین صنعت در کنار همه مزایا، این کلانشهر را به یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده. در مجموع کلانشهر اراک از ابتدای سال ۱۰۷روز آلوده داشته است. کلانشهر اصفهان از ابتدای امسال تا نیمه آبان، ۸۴روز ناسالم را پشت سر گذاشته. روزهای ناسالم اصفهان نسبت به سال گذشته رشد ۵۰درصدی داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy