Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » واکنش جمهوری اسلامی به خبر اخراج سردار غفاری از سوریه

syria_111521.jpgرادیو فردا - سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخبار منتشرشده درباره اخراج مصطفی جواد غفاری، فرمانده ارشد نیروهای شبه‌نظامی ایران در سوریه، را رد کرده و گفته است دوره مأموریت او تمام شده و وزیر دفاع سوریه نیز از این فرمانده نظامی ایران تقدیر کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع در سوریه نوشته است آقای غفاری، «در سوریه عملکرد نظامی و انسانی خوبی داشته» و «اختلاف‌آفرینی نکرده است» و خبر اخراج او از سوریه دروغ است.

پیش از این شبکه العربیه به نقل از منابع سوری نوشته بود که جواد غفاری، فرمانده ارشد سپاه که به خاطر کشتار غیرنظامیان در شهر حلب به «قصاب حلب» مشهور شده، «به دلیل رفتارهای متهورانه و خودسر که به عنوان نقض حاکمیت سوریه محسوب می‌شد»، «ایجاد یک شبکه قاچاق» و «قتل‌عام بی‌رحمانه غیرنظامیان» اخراج شده است.

بر اساس این گزارش آقای غفاری از سال ۲۰۱۴ در سوریه حضور داشته است و در سال‌های اخیر با ایجاد یک بازار سیاه و قاچاق، «کالاهایی را برای رقابت با بازار دولت سوریه به صورت قاچاق وارد این کشور می‌کرد» و به دولت نیز مالیات نمی‌داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این گزارش همچنین جواد غفاری متهم به «فعالیت‌های تروریستی علیه آمریکا و اسرائیل» بدون هماهنگی با دولت سوریه شده و قصد تشکیل گروه حزب‌الله سوریه را داشت که این اقدام با مخالفت دولت روسیه مواجه شد.

سایت العربیه به نقل از یکی از افسران ارتش آزاد سوریه نوشته بود که آقای غفاری فرماندهی یک لشکر متشکل از ۷ هزار نیروی شبه‌نظامی را بر عهده داشت و برنامه‌هایی برای «تغییر بافت جمعیتی» در مناطق سنی نشین سوریه و «جایگزین کردن آنها با شیعیان سوری یا غیر‌سوری» داشت و اخراج او «ضربه‌ای سنگین به برنامه‌های توسعه‌طلبانه ایران در سوریه» است.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز مهرماه امسال در یک گزارش تازه میدانی از منطقه اَلبوکمال در مرز سوریه و عراق نوشت که برنامه ایجاد «گذرگاه» شیعی ایران به لبنان که به‌ویژه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، به دنبال آن بود، در این ناحیه «با هزینه زیاد» جریان دارد.

اولین بار روزنامه «آبزرور» در اکتبر ۲۰۱۶ در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد چنین مسیر و گذرگاهی از تهران تا لبنان و با هدف ایجاد یک هلال شیعی خبر داد.

شهریور امسال نیز برخی رسانه‌های سوری گزارش دادند که شبە نظامیان وابستە بە ایران در استان دیر الزور با مجبور کردن برخی ساکنان بە ترک مناطق خود تلاش می‌کنند بافت جمعیتی آن را تغییر دهند.

طبق این گزارش، این گروەهای شبە نظامی همچنین خانە و املاکی را نیز کە مالکان آنها هنوز بازنگشتەاند بە تصرف خود درآورده و تلاش می‌کنند کە تا حد امکان ساکنان این منطقە را بە گراییدن بە مذهب تشیع و عضویت در گروەهای شبە نظامی ترغیب کنند.

در گزارش‌های شبکه العربیه و خبرگزاری تسنیم به تاریخ پایان حضور آقای غفاری در سوریه اشاره نشده است ولی بر اساس برخی گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی، او تا روز ۱۵ آبان امسال در سوریه حضور داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy