Tuesday, Nov 16, 2021

صفحه نخست » واکنش تمسخرآمیز مادران آبان به نماینده‌ای که گفت من کشتم

aban_111521.jpgتوی لانه‌هایتان با ۳۰ محافظ می‌گویید ما کشته‌ایم

ایندیپندنت فارسی - در پی اظهارات نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری آبان تریبونال که گفته بود «من هم به مردم شلیک کردم» و به طعنه اضافه کرده بود که «چه کسی می‌خواهد محاکمه‌ام کند»، جمعی از مادران داغدار آبان ویدئویی منتشر کردند و به این گفته‌ها پاسخ دادند.

این مادران در پاسخ گفتند: «توی لانه‌هایتان با ۲۰-۳۰ محافظ می‌ایستید و می‌گویید ما کشتیم و کسی نمی‌تواند محاکمه کنید؟ شما جرات دارید دست خالی به وسط گود بیایید، ما محاکمه‌تان می‌کنیم!»

حسن نوروزی در دومین سالگرد سرکوب خونین اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ با به سخره گرفتن برگزاری دادگاه مردمی رسیدگی به جنایات آبان ۹۸ به سایت دیدبان ایران گفته بود: «در این دادگاه کشته‌شده‌ها را باید محکوم کنند یا قاتلین را؟ طرف آمده بانک را آتش زده و ما هم او را کشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟» البته او یک روز بعد با بالا گرفتن انتقادها مدعی شد مصاحبه جعلی بوده و ««در آبان ماه ۹۸ کسی، کسی را نکشت».

در بخشی دیگر از ویدئوی منتشر شده از سوی مادران داغدار آبان ۹۸، گفته می‌شود «شما فقط از سوراخ‌هایتان بیرون بیایید، ما دیگر از مردن نمی‌ترسیم، ما چیزی برای از دست دادن نداریم ...»

در روزهایی که «دادگاه بین‌المللی و مردمی آبان» برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردمی آبان ۱۳۹۸ در لندن با شهادت شاهدان عینی این وقایع و خانواده‌های افراد کشته‌شده در حال برگزاری است، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از حضور در این دادگاه امتناع کرده‌اند. با این حال، موجی که برگزاری این دادگاه به راه انداخته در بین مقام‌های ایرانی واکنش‌هایی را برانگیخته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در یکی از این واکنش‌ها حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه با توجه به ابهام‌های موجود نسبت به وقایع آبان دو سال گذشته آیا بهتر نبود چنین دادگاهی در ایران برگزار می‌شد، به سایت خبری دیده‌بان ایران گفته است: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!»

به گفته عضو هیئت دادستانی دادگاه بین‌المللی آبان ۹۸، شواهد و حکم این دادگاه در آینده قابل استناد است. حمید صبی در گفتگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «شواهد و مستندات بسیاری در این دادگاه جمع‌آوری‌شده و با توجه به رعایت اصول دادرسی، در آینده، این دادگاه قابلیت ارجاع به سایر دادگاه‌ها را دارد.»

او همچنین تاکید کرد: «در جریان رسیدگی به دادخواست‌ها، حقوقدانان برجسته حاضر در این دادگاه پس از شنیدن روایت شاهدان، تحقیق خواهند کرد که آیا آنچه حکومت جمهوری اسلامی ایران در آبان ۱۳۹۸ مرتکب شده، مصداق «جنایت علیه بشریت» بوده است یا خیر. در مدت برگزاری این دادگاه، هیئت قضات نقش ۱۳۳ مقام جمهوری اسلامی ایران در اعتراض‌های آبان ۹۸ را هم بررسی خواهند کرد.»

اعتراض‌های مردمی در ایران روز ۲۴ آبان ۱۳۹۸ و به دنبال افزایش ناگهانی و سه برابر قیمت بنزین آغاز شد اما نیروهای امنیتی به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، با برخوردهای خشونت‌آمیز و شلیک مستقیم گلوله مردم را سرکوب کردند؛ به‌طوری که در مدت پنج روز، نزدیک به ۱۵۰۰ نفر که برخی از آنان کودک بودند، با شلیک مأموران حکومتی کشته شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy