Wednesday, Nov 17, 2021

صفحه نخست » حمید عنایت: حکومت ایران سلاح هسته‌ای را ضامن بقای خود می‌داند

enayat_111721.jpgتا زمانی که حکومت ایران تصور ‌کند می‌تواند با سلاح هسته‌ای بقای خود را تضمین کند، از گفتگوی صادقانه با غرب سر باز خواهد زد

العربیه - حمید عنایت، تحلیلگر سیاسی، در مقاله‌ای برای وبگاه «اوراسیا ریویو» نوشته با وجودی که تلاش‌های حکومت ایران برای تولید سلاح هسته‌ای هزینه‌های سنگینی بر مردم این کشور وارد آورده و ایران را در انزوای جهانی قرار داده، جمهوری اسلامی مصمم به دستیابی به سلاح هسته‌ای است، چرا که آن را «ضامن بقا»ی خود می‌داند.

به گفته این تحلیلگر، پس از خاتمه جنگ ایران و عراق، این نظریه در تهران قوت گرفت، که قدرت جهانی لزوما در گروی اقتصاد پویا، نهادهای دموکراتیک، و ارتش کلاسیک قوی نیست، بلکه باید ابرقدرت‌ها را از طریق «جنگ‌های نامتقارن» به چالش کشید. این نظریه، پایه و اساس علاقه شدید حکومت ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای و توسعه‌طلبی در خاورمیانه است.

به گفته عنایت، نظریه‌پردازان حکومت ایران عقیده دارند که آنچه تضمین‌کننده بقای حکومت است، حفظ توانایی‌های هسته‌ای است، به طوری که اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره از برجام خارج شوند، ایران بتواند بلافاصله به سوی اورانیوم غنی‌شده 90 درصدی حرکت کند. مورد دیگر، حفظ قدرت موشکی و پهپادی رژیم است، که امکان فشار آوردن به هم‌پیمانان غرب در خارومیانه را فراهم می‌کند.

عنایت سپس از منابع نزدیک به رژیم ایران نقل می‌کند که «آنچه مانع ظهور یک ترامپ دیگر و خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای می‌شود، این است که ایران بتواند به غرب نشان بدهد که در صورت ترک برجام، ایران به سوی تولید بمب اتم خواهد رفت.»

این تحلیلگر سپس از منبع دیگری در حکومت ایران نقل قول می‌کند، مبنی بر اینکه «اگر 1+5 ایران را در موضع ضعف ببیند، نه تنها تاسیسات هسته‌ای ما را از بین می‌برند، که قدرت موشکی ما را نیز کاهش می‌دهند، و خواستار خروج بی‌قید و شرط ما از منطقه می‌شوند.»

با نظر به این مواضع، عنایت نتیجه می‌گیرد که تا زمانی که حکومت ایران تصور ‌کند که با دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌تواند بقای خود را تضمین کند، از گفتگوی صادقانه با غرب و همسایگان خود سر باز خواهد زد، و روند مذاکرات هسته‌ای را تنها به عنوان فرصتی برای وقت خریدن و پیش بردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود در نظر خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy