Sunday, Nov 28, 2021

صفحه نخست » پدر روح الله زم: پیش از محکمه و دادگاه، از حکم اعدام فرزندم مطلع بودم

0181D05F-495B-4B9B-93BA-4D64D6FAA837.pngالعربیه فارسی

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم به‌تازگی با انتشار تصویری از پسرش در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از ابتدا از اجرا شدن حکم اعدام فرزندش مطلع بوده است.
پدر روح‌الله زم می‌گوید قبل از اجرای حکم فرزندش او در حضور ماموران و در برابر دوربین‌های حاکم بر ملاقات گفته است: «اگر گفتند روح‌الله خودکشی کرده مبادا باور کنید، اگر چنین گفتند بدانید که خودکشی‌اش داده‌اند.»
در ادامه روح‌الله زم پس از انتقال به بند اوین گفته است: «: اینها دوباره مرا برگردانده‌اند به بند... زندان 88، در حالی‌که من دیگر روح‌الله 88 نیستم، من می‌دونم که یک مرد پیدا نمیشه که پرونده مرا درست بررسی کنه، ازاین‌رو من در انتظار آن دو رکعت نماز پای چوبهٔ دار هستم.»
محمدعلی زم اشاره می‌کند روح‌الله، در فرانسه به دخترش گفته بود که « اگر دستشون به من برسه، مرا اعدام خواهند کرد.»
پدر روح‌الله زم می‌گوید تصویری که از پسرش منتشر کرده را در روز 22 آذر سال گذشته هنگامی که او را برای تحویل پیکرش به سردخانه بهشت زهرا دعوت کرده بودند، در پی یک مشاجرهٔ لفظی با مامور تحویل و به‌رغم مخالفت و رفتار خشن، اصرار کرده است که باید صورت او را ببیند و در آن زمان این تصویر را به ثبت رسانده است.

در ادامه این یادداشت، محمدعلی زم خطاب به کسانی که تصور می‌کنند روح‌الله زم اعدام نشده می‌گوید: «تصمیم گرفتم از تصویر چهرهٔ این رفیقِ سفرکرده که هم‌بستهٔ تنهایی‌های من در این ایام بوده است، رونمايی و آن را تقدیم کنم به آنانی که در زمان حیات آن زنده‌یاد، او را آدم حکومت می‌خواندند و با او سرستیز داشتند. آنانی که بعد از ربایشش گفتند دیدید «اینم از خودشون بود» ماموریتش تمام شد و بردنش. آنانی که از وقتی خبر قتلش را شنیدند، تا هم‌اکنون می‌گویند او زنده است و با پاسپورت جعلی در جایی از اروپا درحال زندگی و خوشگذرانی است.»


روح‌الله زم چطور بازداشت شد؟
در یادداشت‌های قبلی محمدعلی زم به نقل از پسرش آمده بود که پس از حرکت خودرو، به بهانه اختفای محل ملاقات آیت‌الله سیستانی، به او چشم‌بند زده‌اند و پس از گذشت حدود 40 دقیقه، که در این میان حدود 10 خودرو تعویض کرده‌اند، نهایتا او را با خشونت تحویل نیروهای ایرانی داده‌اند.


روح‌الله در گفت‌وگو با پدرش اذعان کرده است که در حین جابه‌جایی او، در بین ماموران گفت‌و‌گوهای تلخی صورت می‌گرفته و حتی ساعت مچی او را از دستش به زور گرفته‌اند و دیگر به او پس نداده‌اند.


پیش‌تر، محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، از «شیرین نجفی» و «وفا نیکفر» به عنوان افرادی یاد کرد که با همکاری نهادهای امنیتی ایران، در دستگیری فرزندش دست داشته‌اند.


روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی و مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، که در فرانسه پناهنده بود، سال 2019 در سفری به عراق، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران برده شد. او در 12 دسامبر 2020 در تهران اعدام شد.


اکبر خوش‌کوشک، یکی از ماموران سابق وزارت اطلاعات ایران اخیرا مدعی شده بود فرانسه روح‌الله زم را با یک افسر امنیتی فرانسوی «مبادله کرده» است.
هر چند دولت فرانسه به‌طور رسمی به این اتهام واکنشی نشان نداده است اما منابع دیپلماتیک این کشور ادعای خوش‌کوشک مبنی بر تبادل زم را به شدت تکذیب و آن را «اتهامات کاملا بی‌پایه» توصیف کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy