Sunday, Nov 28, 2021

صفحه نخست » رئیسی و علی‌اف دیدار کردند

voa28.jpgتوافق ایران و جمهوری آذربایجان برای انتقال گاز از ترکمنستان

صدای آمریکا - ایران، جمهوری آذربایجان، و ترکمنستان روز یکشنبه برای سواپ ۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به توافق رسیدند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران با انتشار متنی می‌گوید که این توافق در حضور ابراهیم رئيسی، رئیس جمهوری ایران، و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، به امضای وزیران نفت دو کشور رسید.

سران دو کشور برای شرکت در نشست سران اکو به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، رفته‌ بودند.

در بیانیه‌ ریاست‌جمهوری ایران آمده است، قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران، یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه ابراهیم رئیسی و الهام علی اف، توسط وزیران نفت دو کشور امضا شد. بنا بر این قرار داد، قرار است سالانه یک و نیم تا دو میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و از خاک ایران منتقل شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز می‌نویسد این قرارداد از اول دی‌ماه امسال «بدون سقف زمانی» اجرا می‌شود.

طبق گزارش ایرنا، قرار است ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز از طریق ایران به جمهوری آذربایجان بفروشد و ایران نیز گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان این کشور را از حق انتقال این گاز برداشت می‌کند.

ابراهیم رئیسی در عشق آباد علاوه بر دیدار با الهام علی‌اف، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز دیدار کرده است.

سایت رئیس جمهوری ایران می‌گوید آنها درباره گسترش تجارت میان دو کشور و مسائل افغانستان صحبت کردند. طبق متنی که سایت ریاست جمهوری ایران از دیدار این دو منتشر کرده، ابراهیم ٰرئیسی به همتای ترکیه‌ای خود گفته است که «نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ‌ک‌ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند.»

سایت رئیس جمهوری ایران تا لحظه انتشار این گزارش به جز تصاویر دیدار رئیسی و علی‌اف، مطلبی درباره گفتگو‌های انجام شده میان آن دو در عشق آباد منتشر نکرده است.

خبر این دیدارها در شرایطی منتشر می‌شود که روابط تهران با باکو و آنکارا اخیرا بر سر مسائلی در مرزها و اظهارات مقامات پیرامون این مسائل متشنج شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy