Monday, Dec 6, 2021

صفحه نخست » دلار ۳۱ هزار تومانی؛ رئیسی: دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی عاملان افزایش نرخ ارز هستند

reisi.jpg یورونیوز - رئیس جمهوری ایران همزمان با صعود نرخ آزاد فروش دلار آمریکا به بالاترین سطح در نزدیک به ۱۴ ماه گذشته از پیگیری دستگاه‌های اطلاعاتی برای معرفی افرادی خبر داد که به تعبیر او شبانه‌روز برای افزایش نرخ ارز درتلاشند.

ابراهیم رئیسی که روز سه‌شنبه و به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی می‌کرد، گفت: «خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: «برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.»

قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا در زمان برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در ۵ اوت (۱۴ مرداد) گذشته، ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این نرخ تا پیش از برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ در وین به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود ولی پس از پایان روز نخست این مذاکرات تا ۲۹ هزار ۲۱۰ تومان کاهش یافت. در پی ابراز «ناامیدی و نگرانی» دیپلمات‌های اروپایی نسبت به پیشنهادهای طرف ایرانی، نرخ آزاد فروش دلار در بازار تهران به بیش از ۳۱ هزارتومان رسید؛ نرخی بی‌سابقه از نیمه اکتبر سال گذشته و هفته سوم مهرماه سال ۱۳۹۹.

👈 مطالب بیشتر در یورونیوز

هر چند برخی کارشناسان کاهش احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، افزایش کسری بودجه دولت، انتظارات تورمی بالا و کاهش صادرات غیرنفتی ایران به دلیل وقوع تنش‌های سیاسی اقتصادی در افغانستان، عراق و ترکیه را از دلایل اصلی ادامه کاهش نرخ برابری ریال ایران می‌دانند ولی آقای رئیسی در سخنرانی روز سه‌شنبه تصریح کرد: «منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم. فروش نفت نیز به رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.»

در همین حال، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در جریان بازدید روز سه‌شنبه خود از صرافی‌های میدان فردوسی تهران گفت: «هیچ کمبودی برای عرضه ارز در بازار نیما و متشکل وجود ندارد و مردم هر چقدر ارز نیاز داشته باشند تامین می‌شود.»

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران در شرایطی است که فاصله نرخ آزاد و رسمی دلار طی دو روز گذشته به سطح بی‌سابقه سه هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. اما آقای صالح‌آبادی همچنین تاکید کرد: «آنچه ملاک است قیمت ارز در بازار متشکل است نه چند دلاری که در بازار غیررسمی خرید و فروش می‌شود. البته با اقدامات دولت، هیجانات و حباب‌های بازار غیررسمی ارز نیز فروکش می‌کند.»

قوه قضائیه ایران در سال ۲۰۱۸/۱۳۹۷ نیز از بازداشت و متعاقب آن محاکمه و اعدام فردی به نام «وحید مظلومین» موسوم به «سلطان سکه» و محمداسماعیل قاسمی خبر داد که با تشکیل شبکه اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور اقدام به انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه کرده بودند.

اما زمانی که آقای مظلومین در اوایل تابستان سال ۱۳۹۷ بازداشت شد، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا ۲.۹ میلیون تومان و نرخ آزاد دلار نیز ۸ هزار تومان بود. طی سه سال گذشته نیز قوه قضائیه ایران پرونده‌های دیگری را بر مبنای اتهام اختلال در نظام ارزی کشور تشکیل داده و بررسی کرده است. با این حال، هنوز روند صعودی نرخ ارز در بازار ایران متوقف نشده است چنان که هر دلار و یورو روز سه‌شنبه بدون توجه به تهدید آقای رئیسی و نیز خوش‌بینی‌های او و رئیس کل بانک مرکزی ایران نسبت به شرایط اقتصاد ایران همچون روز دوشنبه به ترتیب ۳۱ و ۳۵ هزار تومان در بازار آزاد تهران فروش رفت و هر قطعه تمام سکه طلا نیز ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مبادله شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy