Friday, Dec 10, 2021

صفحه نخست » اسرائیل از وقوع جنگ بهره می‌برد؟؛ احمد زیدآبادی

73B6CCE9-506C-46E9-A8F9-58B5CB34D576.pngکانال تلگرام نویسنده

آن دسته از مقام‌های اسرائیلی که برای به شکست کشاندن مذاکرات وین بی‌وقفه تلاش می کنند، آیا از عواقب شکست مذاکرات بر منطقه آگاه نیستند؟
به نظرم آنها بیش از رهبران هر کشور دیگری در جهان، پیامدهای شکست مذاکرات را تحلیل و برای آن سناریوسازی کرده‌اند.
یکی از عوارضِ احتمالی شکست مذاکرات، وقوع جنگی فراگیر در خاورمیانه بین ایران و نیروهای نیابتی‌اش با اسرائیل و برخی متحدانش در منطقه است. این قاعدتاً باید اسرائیلی‌ها را بیش از دیگران نگران کند، اما آنها از این جهت، هیچ نوع احساس نگرانی از خود بروز نمی دهند! چرا؟

به گمانم چون تصور می‌کنند که خود را در پشتِ سه دیوارِ پدافند ضد موشکی به مصونیت نسبی رسانده‌اند و از وقوع جنگ فقط آسیب‌های جزئی یا قابل تحمل می‌بینند. در مقابل به نظر آنها، بر اثر جنگِ احتمالی، ایران و برخی کشورهای عرب منطقه دستخوش تلفات و ویرانی‌های گسترده‌ای خواهند شد زیرا به زعم آنان جمهوری اسلامی در صورت عدم امکان حملات مؤثر و کمرشکن به اسرائیل، متحدان آن در جنوب خلیج فارس را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار می‌دهد.
از نگاه رهبران برخی از احزاب اسرائیلی، چه بهتر از این؟ خاورمیانه برای سال‌های سال اسیر فقر و هرج و مرج می‌شود و در سایۀ آن اسرائیل قدرت فائقه و بلامنازع منطقه در هر زمینه‌ای خواهد بود.
به نظرم کشورهای عرب منطقه به این سناریو پی برده‌اند و بر خلاف اسرائیل، در مرحلۀ کنونی خواهان توافق ایران غرب در مذاکرات وین هستند.
در این میان اما آنچه بسیار عجیب است، سکوت نمایندگان احزابِ فهرست مشترک عربی، مرتز و کارگر در مقابل تحرکات احزاب راستگرا و میانۀ شریک در دولت نفتالی بنت علیه هرگونه توافق ایران و آمریکاست. ظاهراً رهبران مرتز و کارگر به قدری از بازگشت نتانیاهو به قدرت بیم دارند که برای حفظ دولت ائتلافی کنونی چشمشان را به روی تمام رفتارهای تحریک‌آمیز متحدان خود در داخل دولت بسته‌اند. حزب اسلامگرای فهرست مشترک عربی به رهبری منصور عباس هم به گمانم از بیم متهم شدن به همراهی با جمهوری اسلامی مهر خاموشی بر لب زده است. عجب وضعیتی است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy