Tuesday, Dec 14, 2021

صفحه نخست » قتل ناموسی دیگر، پروین ملک

Parvin_Malek_2.jpgیک زن ۳۰ ساله در بابلسر با انگیزه ناموسی به قتل رسید.

به گزارش رکنا، بر اساس این گزارش، این زن چندی پیش به ظن داشتن رابطه با مردی دیگر، از سوی همسرش تعقیب شده و نهایتا در پارکینگ آپارتمانی، توسط او مورد اصابت چهار ضربه چاقو از ناحیه گردن و سر قرار می‌گیرد و بدلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد.
در جریان این درگیری متهم ضرباتی را نیز با چاقو به مردی که با همسرش وارد پارکینگ شده بود وارد کرده است.

در پی اعلام این موضوع به پلیس، متهم شناسایی و بازداشت شد. تحقیقات بیشتر در این رابطه ادامه دارد.
به گزارش هرانا، جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.

***
زن دیگری روز چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰با انگیزه ناموسی به قتل رسید.
زنان بسیاری به دلیل حفظ آبرو و غیرت از بین می‌روند. سنت زن ستیز، زن را بخشی از مایملک مرد می‌داند. زن حق انتخاب و حق طلاق ندارد زیرا آبروی یک خانواده می‌رود. در قتل‌های ناموسی یک فامیل درگیر هستند و مرد چون صاحب زن است قصاص نمی‌شود؛ یعنی قاتل شاکی ندارد.
این "ناموس" چیست که آنقدر قدرت دارد که با اتکاء به آن، پدر فرزند را می‌کشد و مرد همسر را. "ناموس" یک مفهوم ارتجاعی برخاسته از نظام مردسالاری است که تملک بر بدن انسانی دیگر را طبیعی جلوه می‌دهد. "ناموس" یعنی غیرت و آبرو و شرف.
آن تفکری که خود را مایملک زن و ناموس خود می‌پندارد، به زن به عنوان کالا نگاه می‌کند؛ کالایی که باید مورد مراقبت قرار گیرد، یعنی که غیرت داشته باشد. در همین فرهنگ است که دشنام‌های جنسیتی یا به اصطلاح عامیانه "ناموسی" به همسر و خواهر و مادر و سایر اعضای مؤنث خانواده مردان، کاربرد پیدا می‌کند. در همین فرهنگ‌ است که حساسیت مردان درباره بدن و رفتار و حتی احساسات زن، همه به مرد و غیرت او مربوط است؛ اما در عین حال فراموش نمی‌کند که به مرد اجازه قانونی چهار ازدواج همزمان را بدهد!
این فرهنگ حساسیت مرد، را "غیرت" و حساسیت زن را حسادت تعریف کرده است. اما علیرغم این تحقیر و سرکوب، تلاش و مبارزه برای برابری جنسیتی تا قبول به این حق انسانی ادامه خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy