Saturday, Jan 8, 2022

صفحه نخست » عقب‌نشینی نماینده روسیه، دو روز بعد از حمله به ظریف

russia_010722.jpgاولیانوف پیشتر گفته بود، ظریف اظهارات خود در مورد نقش منفی روسیه در مذاکرات هسته‌ای را در حالت «سردرد و یا دندان‌درد» گفته است

العربیه - به‌دنبال واکنش‌های فراوان از توییت حذف‌شده میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، این دیپلمات روس در توییتی دیگر تولد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران را به او تبریک گفت.

میخائل اولیانوف، پنج‌شنبه 6 ژانویه در پاسخ به کاربری در توییتر که گفته بود: «محمدجواد ظریف درباره نقش منفی روسیه در مذاکرات راست می‌گفت»، در توییتی که بعدها آن را حذف کرد، اظهار داشت: «می‌توانی خود را بر اساس اظهارات کسی که تحت تاثیر سردرد، دندان‌درد یا چیز دیگری بوده، خود را فریب دهی.»

***

tweet.jpgتوییت حذف‌شده اولیانوف

***

او در ادامه توییت خود افزوده بود: «افرادی که جدی هستند، به اظهاراتی که ناشی از سردرد یا دندان‌درد است، اهمیت نمی‌دهند.»

توییت اولیانوف موجی از واکنش‌ها را داخل ایران برانگیخت. این واکنش‌ها باعث شد او این توییت را حذف کرده و در توییتی دیگر به تعریف از ظریف بپردازد.

اولیانوف در آخرین توییت خود گفته است: «تولد آقای ظریف را به او تبریک می‌گویم. در دیدارهایی که او نیز حضور داشته شرکت کرده‌ام و در این زمینه برای او احترام قائل هستم. ما نمونه‌های متعدد از همکاری موفقیت‌آمیز بین ایران و روسیه در پرونده برجام را از یاد نمی‌بریم.»

واکنش‌ها

دیاکو حسینی، کارشناس سیاست خارجی ایران در توییتی نوشت: «وطن‌پرستان واقعی مانند اولیانوف و ظریف گاهی سردرد دارند و گاهی در مقابله با حقایق تلخ، توییت‌های زیادی می‌نویسند. اما دیپلمات‌های حرفه‌ای افکار خود را به‌صورت علنی منتشر نمی‌کنند. به‌ویژه هنگامی که موضوع توهین‌آمیز باشد.»

محمدرضا نوروزپور، مدیر اجرایی سابق خبرگزاری «ایرنا» نیز در توییتی نوشت: «آقای سفیر، هیچ‌چیزی بیشتر از دخالت‌ خارجی به مردم و دیپلمات‌های ما سردرد نمی‌دهد. هنگامی که یکی از بهترین دیپلمات‌های ما مورد اهانت قرار می‌گیرد، ما دچار دندان‌درد می‌شویم. لطفا به‌عنوان یک دیپلمات بسنجید و با اظهارات مسموم خود احساسات ایرانی‌ها را برانگیخته نکنید.»

علاوه بر اظهارات اولیانوف در خصوص ظریف، این دیپلمات روس پیشتر به‌دلیل اینکه گفته بود، روسیه و چین توانسته بودند برخی درخواست‌های ایران در مذاکرات وین را تغییر دهند، مورد انتقاد وسیعی قرار گرفته بود.

او همچنین به‌دلیل دیدارهای فراوانش با مقامات ایران در حاشیه مذاکرات وین مورد انتقاد قرار گرفته است.

فایل صوتی ظریف

محمدجواد ظریف در یک فایل صوتی که از او در آوریل 2021 منتشر شد، گفته بود در جریان مذاکرات هسته‌ای که به توافق سال 2015 منجر شد، مسکو نقشی منفی داشته است.

او در این فایل صوتی، از دخالت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سیاست خارجی این کشور نیز انتقاد کرده بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد، از زمانی که برجام در جولای 2015 نهایی شد تا زمانی که در دسامبر آن سال اجرایی شد، حوادث متعددی علیه این توافق رخ داد. آخرین اقدام در این زمینه حمله به سفارت سعودی در دسامبر همان سال بود.

ظریف در این زمینه گفت: «اتفاق اول در این شش ماه، سفر قاسم سلیمانی به مسکو بود.»

به گفته او «این سفر با اراده مسکو و بدون نقش وزارت خارجه ایران صورت گرفت تا با اراده مسکو دستاورد وزارت خارجه ایران از بین برود.»

وزیر خارجه پیشین ایران در این فایل صوتی همچنین از «تلاش‌های روسیه برای اخلال در برجام در هفته‌های پایانی پیش از امضای آن» به‌ویژه پرونده سوخت نیروگاه بوشهر خبر داد.

به گفته ظریف، روس‌ها بر این باور بودند که بهبود روابط ایران و غرب به نفع روسیه نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy