Sunday, Jan 9, 2022

صفحه نخست » مقام‌های طالبان می‌گویند با احمد مسعود در تهران دیدار کرده‌اند

sm.jpg رادیو فردا ـ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، گفته است در جریان سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان، به تهران، احمد مسعود، فرمانده جبهه پنجشیر در افغانستان، و محمد اسماعیل خان، والی سابق ولایت هرات، با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در این دیدار به احمد مسعود و اسماعیل خان گفته شده است که می‌توانند به افغانستان برگردند و در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند.

جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است، کنترل دره پنجشیر افغانستان را در دست دارد و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، فرمانده این جبهه است. اسماعیل خان در جریان جنگ داخلی این کشور به اسارت نیروهای طالبان درآمد ولی پس از چند روز آزاد شد و به مشهد رفت.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

محمد اسماعیل خان که عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، در دولت حامد کرزای وزیر انرژی و آب بود. در جنگ داخلی افغانستان که منجر به قدرت گرفتن مجدد طالبان شد، نیروهای «خیزش مردمی» از سوی شهروندان افغانستان در ولایت‌های مختلف افغانستان برای مقابله با گروه طالبان تشکیل شدند و آقای اسماعیل‌خان، رهبری این نیروها در شهر هرات را بر عهده داشت.

اواسط آبان امسال نیز خبر رسید که احمد مسعود با محمد اسماعیل خان در مشهد دیدار کرده است. درباره جزییات این دیدار خبری منتشر نشده است.

مقام‌های گروه طالبان می‌گویند سفرشان به تهران و دیدار با مقام‌های ایران «سازنده» بوده است. احمدالله وثیق، معاون سخنگوی طالبان، گفته است در این سفر مسائل اقتصادی، امنیتی و ترانزیت بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز امروز در نشست خبری خود از مذاکرات با طالبان ابراز رضایت کرد و گفت در مذاکرات مقام‌های ایران و گروه طالبان بحث‌هایی در زمینه اقتصادی، انرژی، مراودات مالی و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک در سه کارگروه دنبال شده است.

دولت ایران در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که زمان به رسمیت شناختن طالبان فرا نرسیده ولی رفت و آمدهای دیپلماتیک بین حکومت ایران و گروه طالبان در جریان بوده و روز ۲۴ آبان حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیسی در امور افغانستان، برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان به کابل سفر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز گفته است هنوز به مرحله شناسایی طالبان به عنوان یک دولت نرسیده‌ایم و «شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy