Wednesday, Jan 12, 2022

صفحه نخست » محل زندگی خاوری شناسایی شد+ جزییات استرداد

khavari_011122.jpgاعتمادآنلاین | سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا با بیان اینکه ساختار اینترپل یک ساختار حرفه‌ای است با بیش از ۸۵ سال قدمت است، گفت: در همین راستا نیز تجربیات خوبی داریم و ارتباط خوبی نیز با دیگر کشورها برقرار است. در بحث استرداد اما باید به این نکته توجه شود که اراده طرف مقابل نیز امر مهمی است.

وی درباره بازگشت محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی ایران و از متهمان اصلی اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی در سال‌های قبل نیز گفت: در مورد آن فرد ما این فرد را کاملا شناسایی کردیم.

حتی محل حضور وی نیز مورد شناسایی قرار گرفت. برایش اعلان قرمز صادر شد و تا مدتی نیز تحت نظر پلیس ایران قرار داشت اما مسئولان آن کشور به صراحت به ما گفتند که ما این فرد را بر نمی‌گردانیم و تصمیم به استرداد نداریم. حتی وزارت امور خارجه نیز وارد این موضوع شد اما اقدامی انجام ندادند و گفتند که تصمیم به استرداد نداریم.

مجرمان ایرانی تحت تعقیب اینترپل / منظور سخنگوی دولت از مجرمان ایرانی در کانادا چه کسانی هستند؟

رویداد 24 نوشت:در حالی که سخنگوی دولت از تلاش برای بازگرداندن مجرمان ایران در کشورهایی نظیر کانادا سخن گفته که اساسا نام برخی از این مجرمان همچون محمودرضا خاوری در لیست اینترپل قرار ندارد! اما نام خاوری چگونه از لیست اعلان قرمز اینترپل حذف شده است؟ آیا این اتفاق به خاطر درخواست دولت ایران بوده یا آنکه خاوری مدارک بی‌گناهی‌اش را به مقامات کانادا ارائه کرده است؟

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری از همکاری ایران و اینترپل برای استراداد مجرمان ایرانی در خارج از کشور خبر داده و گفته کانادا همکاری مناسب برای برخورد با مجرمین را با ایران نداشته است. بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه ما همواره خواستار استرداد این مجرمان به کشور و بازگشت اموال غارت‌شده بوده‌ایم، گفته «از مسیرهای دیپلماتیک مثل دیدارهای مستقیم با مقامات کانادایی یا از طریق حفاظت منافع و یا اینترپل موضوع را به آن‌ها منعکس کرده و خواستار اقدام آن‌ها شده‌ایم.» با اینکه ایران مدعی است که به دنبال بازگرداندن برخی مجرمان است سوال اینجاست که کدام مجرمان ایرانی در کانادا هستند و چرا هنوز ایران موفق به برگرداندن این مجرمان نشده است.

ایرانیان فهرست اعلان قرمز اینترپل

شخصیت‌های شناخته شده زیادی چهار دهه اخیر در فهرست متهمان تحت تعقیب اینترپل قرار گرفتند، اما در حال حاضر از تعداد زیادی از آن‌ها دیگر اثری در فهرست دیده نمی‌شود. در حال حاضر تنها ۲۲ ایرانی در این فهرست حضور دارند و دیگر خبری از نام مشهور دیگری که احتمالا مورد اشاره بهادری جهرمی سخنگوی دولت است نیست؛ محمود خاوری.

اخطار قرمز اینترپل حکم جلب بین المللی نیست، اما پلیس بین الملل از ۱۸۶ کشور عضو در خواست خواهد کرد تا در صورت مشاهده این افراد، آن‌ها را بازداشت کرده و احتمالا به کشور درخواست کننده تحویل دهند. اخطار قرمز، بالاترین و مهمترین اخطاریه‌ای است که اینترپل برای دستگیری افراد صادر می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy