Sunday, Jan 16, 2022

صفحه نخست » منشا صدای انفجار در غرب کشور چه بود؟ انفجارهای مهم در ایران که درباره آن اطلاع‌رسانی نشد

AABC9CD3-A8AA-45F4-BACA-4050B2A9077A.pngرویداد ۲۴

لیلا فرهادی

نیمه شب شنبه صدای انفجاری مردم غرب کشور را به خیابان کشاند. صدای انفجار در استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان شنیده شد، اما هنوز هیچ اطلاعی درباره علت و مکان دقیق انفجار از سوی هیچ یک از مراجع امنیتی و سیاسی اعلام نشده است.

ویدئویی در توییتر دست به دست می‌شود که ظاهرا مربوط به انفجار شب گذشته است. هرچند تایید صحت زمان و مکان این ویدئو ممکن نیست، اما محتوای ویدئو نشان می‌دهد پدافند هوایی در حال شلیک به سمت شی‌ای در آسمان بوده است.

خبرگزاری رویترز بین صدای انفجار شب گذشته و افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در خلال مذاکرات وین ارتباط برقرار کرده و نوشته سران اسرائیل مدت‌هاست که ایران را در صورت شکست دیپلماسی در وین تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.

به گفته برخی ساکنان غرب کشور، در برخی شهرستان‌ها نظیر اسدآباد استان همدان موج انفجار به حدی بوده که شیشه خانه‌ها لیرزه و مردم را به بیرون خانه کشانده است. کانال خبری شهر سنندج از احتمال انفجار خبر داده است. با این حال این خبر هم تایید نشده و در حالی که بیش از ۱۲ ساعت از حادثه می‌گذرد، همه مقامات کشور اعم از نظامی، امنیتی و سیاسی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

سعید کتابی فرماندار اسدآباد در استان همدان با تایید شنیده شدن صدای انفجار در این شهر گفت: «صدایی حوالی ساعت ۲۴ شنیده شد. ابتدا گمان رفت صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد. البته امکان اینکه صدا از شهری دیگر رسیده باشد و یا زلزله باشد هم وجود دارد»

مهدی باب‌الحوائجی معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان گفته همه دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی بسیج شدند تا منشاء این صدا را پیدا کنند، اما احتمال دارد صدا به خاطر برخی اقدامات آموزشی باشد.

عباس زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته «دلیل شنیده شدن صدا‌های انفجار در غرب کشور هنوز مشخص نیست؛ تماس‌هایی را با نهاد‌های ذی‌ربط درباره صدای انفجار در برخی استان‌های غربی داشتیم، اما هنوز دلایل اصلی این موضوع مشخص نشده است.»

حسینی کیا نماینده کرمانشاه: مریضم از صدای انفجار خبر ندارم

نمایندگان استان‌هایی که صدای انفجار در آن‌ها شنیده شده هم مطلقا اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سیدجواد حسینی کیا نماینده استان کرمانشاه در پاسخ به سوال رویداد۲۴ درباره آخرین خبر‌های مربوط به دلیل صدای انفجار شب گذشته، گفته من در استان نبودم و هیچ اطلاعی هم ندارم و خبر‌ها را در سایت‌های خبری دیدم. من مریض هستم و خیلی هم خبر ندارم. از فرمانداری و استانداری هم سوالی نکردم.»

رضایی نماینده کرمانشاه: با فرماندار صحبت کردم اما حرفی از انفجار نزد!

علی رضایی دیگر نماینده کرمانشاه هم در پاسخ به سوال رویداد۲۴ پاسخ مشابهی داده و گفت: «تهرانم و در جریان اخبار نیستم.» او گفت شنیدم در کرمان زلزله‌ای آمده، اما در باره انفجار چیزی نشنیدم؛ صبح هم با فرماندار درباره یک موضوع دیگر صحبت کردم، اما چیزی به من نگفت.

نماینده همدان: نهادهای امنیتی گفتند نمی‌دانیم منشا صدا چه بوده است

کیومرث سرمدی نماینده شهرستان اسدآباد استان همدان که موج انفجار را بیش از سایر نقاط احساس کرده‌اند به رویداد۲۴ گفته «در اسدآباد صدار انفجار شدت بیشتری داشته؛ البته شهرستان‌های هم جوار هم این صدا را شنیده‌اند. تا الان که ما در سطح شهرستان و منطقه بررسی کردیم، منبع این انفجار گزارش نشده است. همه زیرساخت‌های گاز و دیگر زیرساخت‌ها هم بررسی شده و خسارتی وارد نشده است.»

سرمدی با تاکید بر اینکه علت خاصی تا الان از سوی منابع امنیتی و فرمانداری به عنوان دلیل صدای انفجار اعلام نشده گفت: در منطقه چیز غیر عادی نداشتیم و همه چیز عادی است. نماینده استان همدان گفته شایعات زیادی هست، اما منابع امنیتی و ذیربط دلیل خاصی را اعلام نکردند؛ و فقط اعلام کردند که هنوز منبع صدا را متوجه نشده‌اند.

او در مورد شایعه حمله موشکی به سایت نظامی ایران در آن منطقه گغت: «در منطقه و شهرستان اسدآباد اصلا سایت نظامی و امنیتی که مورد اصابت قرار بگیرد و شدت آن جوری باشد که بقیه متوجه بشوند نداریم.»

انفجارهای مهم در ایران که درباره آن اطلاع‌رسانی نشد

به گزارش رویداد۲۴ این اولین بار نیست که صدای انفجار عجیب در کشور شنبده می‌شود و مقامات کشور اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. برخلاف مثل قدیمی ایرانی، تجربه ثابت کرده «بی‌خبری، خوش خبری نیست» و در برخی موارد اعلام بی‌اطلاعی به درز اطلاعاتی درباره یک حادثه بزرگ ختم شده است.

آذرماه امسال صدای انفجاری در نزدیکی نطنز شنیده شد. بعد از ساعت‌ها بی‌خبری و انتشار شایعات مختلف درباره حمله موشکی به سایت هسته‌ای، سخنگوی ارتش اعلام کرد صدای انفجار در نطنز به دلیل آزمایش سامانه موشکی بوده است.

۲۰ تیرماه سال ۹۹ هم اتفاق مشابهی در نزدیکی تهران افتاد. ساکنان غرب تهران در نیمه‌های شب صدای انفجار بلندی را شنیدند. صداوسیما چند ساعت بعد از صدای انفجار مصاحبه‌ای با ساکنان منطقه (یک بلال‌فروش و یک خریدار بلال در ساعت ۲ نیمه شب) منتشر کرد که اعلام کردند مطلقا هیچ صدایی نشنیده‌اند.

بامداد ششم تیرماه سال ۹۹ هم نور حاصل از انفجار شدیدی در آسمان نواحی بیرونی شرق تهران به هوا برخاست. دولت ایران ساعاتی بعد از انفجار اعلام کرد که این حادثه در مخزن‌های گاز تاسیسات پارچین رخ داده و تصاویری از مخازن گاز سوخته نشان داد. اما برخی منابع و رسانه‌های غربی از وقوع یک انفجار شدید در انبار موشکی محدوده خجیر در کوه‌های شرق تهران خبر دادند.

دوازدهم تیر همان سال هم یکی از ساختمان های مرکز مونتاژ سانتریفوژهای ایران در نطنز در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران منفجر شد. در ساعات اولیه مقامات ایران اعلام کردند حادثه هیچ خسارتی به دنبال نداشته اما بعدها مشخص شد انفجاری که توسط یک نیروی نفوذی اسرائیل درون سازمان انرژی اتمی ایران رقم خورده برنامه هسته‌ای کشور را به شدت عقب انداخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy